ЛІНГВАЛЬНІ Й ЕКСТРАЛІНГВАЛЬНІ ЗАСОБИ СТВОРЕННЯ ОБРАЗУ ШЕРЛОКА ХОЛМСА В ОДНОІМЕННОМУ СЕРІАЛІ
DOI:
https://doi.org/10.18524/2307-4558.2015.23.68177Ключові слова:
монологічний дискурс, мовленнєвий портрет, просодичні параметри, просодичне ядро, невербальні компоненти комунікації, жест, мова кіно, Конан Дойл, Шерлок Холмс, англійська моваАнотація
Пропонована стаття присвячена фонетичному дослідженню просодичного аранжування англомовного монологічного художнього дискурсу з метою встановити взаємодію лінгвальних і екстралінгвальних засобів створення образу Шерлока Холмса в однойменному серіалі. Особливу увагу в роботі приділено кореляції просодичних параметрів мовлення Шерлока у виконанні британського актора Бенедикта Камбербетча з невербальними компонентами комунікації в межах опису мовленнєвого портрета детектива, засобами мовлення якого не просто «рухається інформація». Він певним чином впливає на учасників комунікативного процесу, орієнтує та переконує їх, захоплюючи глядачів своїм розумом. Результати аналізу широкого експериментального корпусу з 50 монологічних (у складі діалогічного мовлення) фрагментів-саундтреків, екстрагованих з фільму за методикою функціонального аналізу мовленнєвого сигналу, розробленою в Лабораторії експериментальної фонетики ОНУ імені І. І. Мечникова, свіжчать, що одним з найважливіших механізмів формування й передачі семантичного центру висловлювання є інтонація. У процедурі аудіовізуального аналізу мовленнєвих висловлювань кіногероя, які супроводжувались кінетичною фразою, було встановлено, що всі стадії артикуляції жесту (екскурсія, реалізація та рекурсія) завжди маркуються в мовленні просодичним ядром. Просодичне ядро ми розуміємо як перцептивно і семантично виділена ділянка синтагми, що складається з переднаголошеного, ядерного і занаголошеного складів.
Пропонована робота є внеском у створення галереї акторських портретів, оскільки завдяки гармонійному поєднанню лінгвальних і екстралінгвальних засобів комунікації цей варіант реалізації книжкового персонажа є найбільш цікавим і унікальним.
Посилання
Voloshin V. G. Metody obrabotki rezultatov eksperimentalno-foneticheskikh issledovanij rechi i ikh lingvisticheskaja interpretacija/ Voloshin V. G., Grigorian N. R., Muzia E. M., Olinchuk V. V. — Odessa : BMB, 2011. — 202 s.
Kreydlin G. E. Neverbalnaja semiotika / G. E. Krejdlin. — M. : Novoe literaturnoe obozrenie — 2002. — 581 s.
Nushikian E. A. Tipologija intonacii emocionalnoj rechi / E. A. Nushikian. — Kiev–Odessa : Vysshaja shkola, 1986. — 160 s.
Olinchuk V. V. Prosodicheskie portrety ironii v gendernykh ramkakh / Olinchuk V. V., Lanchukovskaja N. V. // Visnyk Harkivskoho nacionalnoho univ. im. V. N. Karazina. — Kharkiv : KhNU, 2004. — # 632 (42). — S. 142–146.
Olinchuk V. V. Prosodychni osoblyvosti fonacijnykh neverbalnykh komponentiv komunikacii, scho vyrazhajut’ emociji zhinok ta cholovikiv / V. V. Olinchuk // Filolohija i osvitnij process : 21 stolittia : mat-ly Mizhnar. nauk.-prakt. konf. — Odesa, 2010. — S. 151–153.
Suhova N. V. Vzaimodejstvie prosodicheskogo jadra i kineticheskoj frazy v raznykh kommunikativnopragmaticheskikh tipakh monologicheskikh vyskazyvanij / N. V. Sukhova // Moskovskij lingvisticheskij zhurnal. — 2006. — T. 9. — S. 51–66.
Shkvorchenko N. M. Prosodicheskoe oformlenie gendernoj prinadlezhnosti kommunikantov v anglojazychnom oficialno-delovom dialogicheskom diskurse : dis. … kand. filol. nauk: 10.02.04 / ONU im. I. I. Mechnikova / N. N. Shkvorchenko. — Odessa, 2012. — 268 s.
Grygoryan N. R. Language Variation / N. R. Grygoryan // Suchasni doslidzhennia z inozemnoi filologii. — Uzhgorod, 2010. — Vyp. 8. — S. 121–128.
Jones D. An Outline of English Phonetics / Daniel Jones. — Cambridge : Cambridge Univ. Press, 1997. — 378 p.
Kramer Ch. Perceptions of female and male speech / Charles Kramer // Language and Speech. — 1977. — Vol. 20. — P. 151–161.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Мова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою.
Публікація праць в Журналі здійснюється на некомерційній основі.