ДІЄСЛОВА, ЩО ПЕРЕДАЮТЬ ЗВУКОВИЙ АСПЕКТ МОВЛЕННЯ, У НАВЧАННІ ІНОЗЕМНИХ СТУДЕНТІВ-ФІЛОЛОГІВ

Автор(и)

  • Галина Михайлівна Васильєва Російський державний педагогічний університет ім. О. І. Герцена, Україна
  • Марина Володимирівна Виноградова Санкт-Петербурзький університет МВС Росії, Україна

DOI:

https://doi.org/10.18524/2307-4558.2014.22.50799

Ключові слова:

лексико-семантична група, принцип повноти семантичного опису лексики, лінгвокультурологічний підхід, іноземні студенти-філологи, російська мова як іноземна

Анотація

У статті запропоновано принцип повноти семантичного опису культуроінформативної лексики, який реалізується із залученням лексикографічних джерел і текстових реалізацій (на прикладі лексико-семантичної групи дієслів, що передають звукову сторону мови). Даний принцип актуальний для опису предмета навчання іноземних студентів-філологів у рамках лінгвокультурологічного підходу. Основне джерело досліджених контекстів — роман М. Булгакова «Майстер і Маргарита». Найбільш часто вживаються дієслова і віддієслівні іменники словотвірних гнізд: «кричать» — 221; «шептать» — 97; «бормотать» — 38 (слова, що вказують на ступінь гучності мови); рідше: «воскликнуть» — 56; «орать» — 15; «хрипеть» — 15; «шипеть» — 3. У викладанні необхідно використовувати особливі прийоми, які дозволяють експлікувати лінгвокультурний потенціал дієслів: прийом визначення ступеня прояву основного семантичного компонента тематичної групи (гучності, темпу та ін.); прийом накладення семантичних і текстових конкретизаторів на типову семантику дієслів тематичної групи; прийом опори на екстралінгвістичну ситуацію мовної діяльності; прийом співвіднесення різних засобів номінації звукової сторони мови та інші.

Посилання

Arutiunova N. D. Naivnye razmyshlenija o naivnoj kartine mira // Jazyk o jazyke: sb. statej / N. D. Arutiunova. — M. : Jazyki russkoj kul’tury, 2000. — S. 7—19.

Bulgakov M. A. Master i Margarita / M. A. Bulgakov. — M. : AST, Veche, 1998. — 544 s.

Gasparov B. M. Literaturnye motivy: Ocherki russkoj literatury XX veka. — M. : Nauka, 1994. — 303 s.

Kodzasov S. V. Golos: svojstva, funkcii i nominacii // Jazyk o jazyke : sb. statej / S. V. Kodzasov. — M. : Jazyki russkoj kul’tury, 2000. — S. 502—526.

Lomonosov M. V. Kratkoe rukovodstvo k ritorike na pol’zu ljubitelej sladkorechija [Elektronnyj resurs] / Lomonosov M. V. // Poln. sobr. soch. — T. 7: Trudy po filologii (1739—1758 gg.). — M. ; L. : Izd-vo AN SSSR, 1952. — Rezhim dostupa: http://az.lib.ru/l/lomonosow_m_w/text_0260.shtml

Ter-Minasova S. G. Vojna i mir jazykov i kul’tur / S. G. Ter-Minasova. — M. : Slovo, 2008. — 341 s.

Hromov S. S. Russkaja intonacija v jazyke i rechi (ob izuchenii i opisanii russkoj intonacii v otechestvennoj lingvodidakticheskoj tradicii v XX—XXІ vv.) // Russkij jazyk kak inostrannyj: Teorija. Issledovanija. Praktika / S. S. Hromov. — SPb. : Severnaja zvezda, 2010. — S. 26—32.

##submission.downloads##

Опубліковано

2014-09-28

Номер

Розділ

Питання глотодидактики та методики викладання мови