АДАПТАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-НАУКОВОГО ТЕКСТУ: СУБТЕКСТ СТАРОГО ЗНАННЯ

Автор(и)

  • Людмила Василівна Мальцева Донбаський національний педагогічний університет, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.18524/2307-4558.2014.21.45051

Ключові слова:

адаптація, учбово-навчальний текст, субтекст старого знання, маркери

Анотація

Стаття є дискурсивним аналізом тексту наукового стилю. Учбово-науковий текст розглядається як система субтекстів. Кожен субтекст зреалізовує в тексті своє пізнавальне завдання. Стаття присвячена вивченню суті адаптації учбово-наукового тексту до учбово-педагогічної ситуації. У статті розкривається об’єм поняття «субтекст старого знання». Учбово-науковий текст являє собою досить своєрідний підстиль наукового стилю. Ця своєрідність виражається у змістовній складності інформації, ускладненні або спрощенні структури тексту. Як відомо, учбово-науковий текст орієнтується на масу одержувача інформації, і саме тому він змінюється відносно обсягу. У текстах досліджуваних нами навчальних посібників має місце полегшений виклад наукового матеріалу, що знімає змістовні труднощі, при цьому форма вторинного тексту суттєво не відрізняється від форми вихідного тексту. Викладено основні принципи функціонування цього поняття в учбово-науковому тексті. Виділено та проаналізовано способи адаптації субтексту старого знання до вікових і психологічних особливостей учнів. Проаналізовано підручники із теоретичної граматики слов’янських, романських і германських мов з позиції адаптації субтексту старого знання.

Посилання

Bazhenova E. A. Nauchnyiy tekst kak sistema subtekstov : avtoref. dis. … d-ra filol. nauk : spets. 10.02.01. «Russkiy yazyik» / E. A. Bazhenova. — Ekaterinburg, 2001. — 42 s.

Bazhenova E. A. Nauchnyiy tekst v aspekte politekstualnosti / E. A. Bazhenova. — Perm : Izd-vo Perm. un-ta, 2001. — 272 s.

Bezpoyasko O. K. Gramatika ukraYinskoYi movi / O. K. Bezpoyasko. — K. : LibId, 1993. — 336 s.

Bloh M. Ya. Teoreticheskaya grammatika angliyskogo yazyika / M. Ya. Bloh. — M. : Vyissh. shk., 1983. — 383 s.

Vasileva N. M. Frantsuzskiy yazyik. Teoreticheskaya grammatika / N. M. Vasileva. — M : Vyissh. shk., 1991. — 298 s.

Gabidullina A. R. Uchebno-pedagogicheskiy diskurs / A. R. Gabidullina. — Gorlovka : GGPIIYa, 2009. — 292 s.

Gak V. G. Teoreticheskaya grammatika frantsuzskogo yazyika / V. G. Gak. — M. : Dobrosvet, 2000. — 832 s.

Golovin B. N. Rol terminologii v nauchnom i uchebnom obschenii. Termin i slovo / B. N. Golovin. — Nizhniy Novgorod : Izd-vo GGU im. N. I. Lobachevskogo, 2000. — 127 s.

Danilevskaya N. V. Mesto otsenki v cheredovanii starogo i novogo znaniya (na materiale nauchnogo teksta) / N. V. Danilevskaya // Filologicheskie nauki. — 2005. — N 4. — S. 60–69.

Nosonovich E. V. Metodicheskaya autentichnost uchebnogo teksta : dis. … kand. ped. nauk : 13.00.02 / E. V. Nosonovich. — M. : RGB, 2003. — 178 s.

Raevskaya N. N. Teoreticheskaya grammatika sovremennogo angliyskogo yazyika / N. N. Raevskaya. — K. : Vyissh. shk., 1976. — 304 s.

Torsueva I. G. Tekst kak sistema, strukturno — semanticheskie edinitsyi teksta (na sopostavitelnoy osnove frantsuzskogo i russkogo yazyikov) / I. G. Torsueva. — M. : MGPIIYa, 1986. — 289 s.

Shanskiy N. M. Sovremennyiy russkiy yazyik. Slovoobrazovanie. Morfologiya / N. M. Shanskiy. — M. : Prosveschenie, 1987. — 256 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2014-06-24

Номер

Розділ

Питання глотодидактики та методики викладання мови