МІЖКУЛЬТУРНІ КОМПЕТЕНЦІЇ ЯК НЕОБХІДНА УМОВА РОЗВИТКУ ІННОВАЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ У НАВЧАННІ РОСІЙСЬКІЙ МОВІ

Автор(и)

  • Марал Бекенівна Нуртазіна Євразійський національний університет імені Л. М. Гумільова, Україна

DOI:

https://doi.org/10.18524/2307-4558.2014.21.45039

Ключові слова:

міжкультурна компетенція, освіта, навчання російській мові, методи діагностики й оцінки, інформаційні технології

Анотація

У статті обговорюються актуальні проблеми перегляду пріоритетів і переходу до планування результатів освіти мовою компетенцій, на методах діагностики та оцінки міжкультурної компетенції (МКК). Відзначається, що компетенцією є динамічна сукупність знань, умінь, навичок, здібностей і особистісних якостей, яку студент зобов’язаний продемонструвати після завершення частини або всієї освітньої програми. Докладно викладаються питання розвитку МКК засобами освітнього середовища, що стосуються методів діагностики та оцінки таких засобів. Це сприяє активізації процесу пізнання учнів, розвитку здатності до самостійного навчання, вмінню конкурувати з суперниками на ринку праці. Доводиться, що компетентнісний підхід надає процесу підготовки фахівця практико-орієнтований характер, позитивно впливає на розвиток інноваційних процесів у сфері професійної освіти, дозволяє розробити методи підвищення точності у системі вимірювання рівня професійної компетентності фахівця. Розглядається методологія взаємозв’язку мовної, комунікативної і міжкультурної компетенції, визначаються чинники комунікативної особистості в контексті виявлення компетентності, комунікативна поведінка як сутнісний компонент культури людини. Пропонуються нові підходи до вивчення своєрідності МКК і параметри формування МКК. Викладаються  когнітивний, соціолінгвістичний і лінгвокраїнознавчий аспекти формування МКК. Обговорюються деякі моделі та парадигми навчання російській мові в ракурсі МКК.

Посилання

Zakon Respubliki Kazahstan «Ob obrazovanii» (s izm. i dop.) // Sbornik Zakonov po obrazovaniyu v RK. — Astana : MON RK, 2012. — 89 s.

Grushevitskaya T. G. Osnovyi mezhkulturnoy kommunikatsii: uchebnik dlya vuzov / T. G. Grushevitskaya, V. D. Popkov, A. P. Sadohin. — M. : MGU, 2003. — 219 s.

Karasik V. I. Yazyikovyie klyuchi / V. I. Karasik. — M. : Gnozis, 2009. — 289 s.

Kashkin V. B. Osnovyi teorii kommunikatsii : kratkiy kurs / V. B. Kashkin. — M. : AST : Vostok-Zapad ; Minsk : Harvest, 2007. — 284 s.

Leontovich O. A. Russkie i amerikantsyi: paradoksyi mezhkulturnogo obscheniya / O.A. Leontovich. — M. : Gnozis, 2005. — 352 s.

Nurtazina M. В. Vzaimosvyaz yazyikovoy, kommunikativnoy i mezhkulturnoy kompetentsiy: metodyi i modeli obucheniya russkomu yazyiku / Maral Nurtazina // Język Rosyjski jako przedmiot nauczania w szkole wyzszej. — Lublin : Wyd-wo Uniwersytetu M. Curie-Sklodowskiej, 2013. — P. 285–299.

Sorokin Yu. A. Etnopsiholingvistika / Yu. A. Sorokin, I. Yu. Markovina, A. N. Kryukov [i dr.]. — M. : Nauka, 1988. — 192 s.

Sternin I. A. Vvedenie v rechevoe vozdeystvie / I. A. Sternin. — Voronezh, 2001. — 211 s.

Ter-Minasova S. G. Yazyik i mezhkulturnaya kommunikatsiya / S. G. Ter-Minasova. — M. : Izd-vo MGU, 2004. — 352 s.

Furmanova V. P. Mezhkulturnaya kommunikatsiya: yazyik, kultura, mentalnost / V. P. Furmanova // Mezhkulturnaya kommunikatsiya : sb. nauch. tr. — Saransk : Mordov. gos. un-t im. N.P. Ogareva, 2005. — 236 s.

Tsurikova L. V. Problema estestvennosti diskursa v mezhkulturnoy kommunikatsii / L. V. Tsurikova. — Voronezh : VGU, 2002. — 257 s.

Byram M. Investigating Cultural Studies in Foreign Language Teaching / M. Byram. — Clevedon : Multilingual Mateers ltd., 1991. — 219 p.

Crystal D. The Cambridge Encyclopedia of Language / D. Crystal. — 2nd ed. — Cambridge : Cambridge University Press, 2003. — 506 p.

Hall E. Hidden Differences, Studies in International Communication: How to communicate with Germans / E. Hall, M. Hall. — Hamburg : Stern Magazine, 1983. — 97 p.

Hofstede G. Cultures and Organisations: Software of the Mind / G. Hofstede. — 3rd ed. — Maastricht : McGraw-Hill, 2010. — 576 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2014-06-24

Номер

Розділ

Питання глотодидактики та методики викладання мови