ТЕКСТОЦЕНТРИЗМ ЯК ОСНОВНИЙ ПРИНЦИП НАВЧАННЯ ДЛЯ ІНОЗЕМНИХ СТУДЕНТІВ ГУМАНІТАРНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ

Автор(и)

  • Вікторія Валеріївна ЛЮБЕЦЬКА Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-3774-8883
  • Юлія Григорівна ШАХІНА Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-3202-1474

DOI:

https://doi.org/10.18524/2307-4558.2022.37.261459

Ключові слова:

мовна компетенція, мовленнєва (стратегічна) компетенція, навчальний текст, принцип текстоцентризму, соціокультурна та професійна компетенції, українська мова як іноземна, художній текст

Анотація

У статті висвітлено принцип текстоцентризму як однієї з головних засад формування українськомовної професійної комунікативної компетентності іноземних студентів гуманітарних спеціальностей у процесі вивчення української мови як іноземної (УМІ). Актуальність наукової розвідки підтверджено наявністю низки лише поверхнево розглянутих або навіть не порушених питань із проблеми ефективного використання навчальних текстів різних стилів і жанрів у процесі вивчення української мови як іноземної. Мета дослідження – окреслити структуру навчальних текстів з української мови як іноземної за їх рівнями складності та тематикою (ситуативно-тематичний мінімум, побутова тематика, соціальне життя й культура, краєзнавча та наукова тематика). Предметом дослідження є принципи комплексної системи завдань для роботи з художнім текстом у вивченні УМІ студентами-іноземцями гуманітарних спеціальностей. Ефективне використання принципу текстоцентризму зумовило дослідження складного об’єкту: комунікативних потреб різних категорій іноземних студентів відповідно до різних моделей мовного навчання; ефективності засвоєння студентами мовних знань і мовленнєвих вмінь, у тому числі для виконання самостійної навчальної діяльності; способів удосконалення когнітивно-операційного компонента мовленнєвої діяльності як засобу всебічного розвитку особистості; формування вмінь міжкультурного спілкування і навичок толерантного ставлення до представників української та інших культур; дечого іншого. Методологійну основу дослідження становлять базові положення теорії пізнання, тексту, мовленнєвої діяльності. Важливими методами дослідження є аналіз і синтез отриманих даних, описовий метод, метод зіставного аналізу, експериментальний і кількісний методи. Висновки. Процес вивчення української мови як іноземної спрямований на формування елементів низки компетентностей: мовної – засвоєння основ базових знань у спілкуванні українською мовою; мовленнєвої або стратегічної – здатність застосовувати знання на практиці; соціокультурної – здатність позитивного ставлення до іншої культури. Успішність опанування української мови як іноземної базується на низці складників, серед яких різноаспектні навчальні тексти, доцільне використання яких відіграє вирішальну роль.

Посилання

Бєлікова О .В, Бессонова Н. М., Греул О. О., Дитюк С. О., Тесаловська О. Б. Зміст професійної компетенції викладача мовної підготовки іноземних громадян. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки. Харків : ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2018. Вип. 32. С. 7–15. DOI : 10.26565/2073– 4379–2018–32–01.

Божко О. П. Текстоцентричний підхід у формуванні вміння учнів створювати усне висловлювання. Матеріали V Міжнародного форуму «Особистість у єдиному освітньому просторі». Конференція 2 : Освіта й особис- тість : нові підходи, сучасна дидактика, інноваційні технології, 07–18 квітня 2014 року. Запоріжжя, 2014. Вип. 2 (16). URL : https://virtkafedra.ucoz.ua/el_gurnal/pages/vyp161/bozhko_o.p-stattja_zm-nazvi.pdf (дата звернення: 28.03.2022).

Станкевич Н. Види коментарів до читання художніх текстів у навчанні української мови як іноземної. Теорія і практика викладання української мови як іноземної. Львів : ЛНУ ім. І. Франка, 2019. Вип. 14. С. 128–139. URL : http://publications.lnu.edu.ua/collections/index.php/ukrinos/article/view/2727/ (дата звернення: 14.03.2022).

Степанов Е. Н. Особенности и преимущества комплексного исследования городской речи. Текст в системе обучения русскому языку и литературе : Сб. материалов V международной науч.-практ. конф. Астана : ЕНУ им. Л. Н. Гумилёва, 2013. Т. 1. С. 176–185.

Цуркан М. Методика викладання української мови як іноземної на синхронному зрізі ХХІ століття : тенденції розвитку. Нова педагогічна думка. Рівне, 2019. № 1 (97). С. 97–102. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/ Npd_2019_1_25 (дата звернення: 14.05.2022). 6. Швець Г. Д. Теоретико-методичні засади навчання української мови іноземних студентів гуманітарних спеціальностей : автореф. дис.... докт. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2021. 46 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-07-13

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ПЕРЕКЛАДОЗНАВСТВА ТА МЕТОДИКИ ВИКЛАДАННЯ МОВИ