КОМУНІКАТИВНІ ТАКТИКИ РЕАЛІЗАЦІЇ СТРАТЕГІЇ САМОПРЕЗЕНТАЦІЇ В АНГЛОМОВНОМУ ДЕТЕКТИВІ
DOI:
https://doi.org/10.18524/2307-4558.2022.37.261457Ключові слова:
детективний дискурс, комунікативна стратегія, комунікативна тактика, самопрезентація, приналежність до певної групи, солідаризація, дистанціюванняАнотація
Пропонована стаття містить результати дослідження комунікативної стратегії самопрезентації детектива – персонажа детективного роману і комунікативних тактик, які її реалізують. Матеріалом дослідження слугували англомовні детективні романи, в яких об’єктом вивчення обрано персонажне мовлення: допити поліцейським свідків і підозрюваних. Предметом дослідження є комунікативні тактики самопрезентації як супутні засоби впливу на підозрюваного задля отримання необхідної інформації для розкриття злочину. Метою розвідки є когнітитивно-прагматичний аналіз комунікативних тактик, якими послуговуються детективи для отримання потрібної інформації для розкриття злочину. Дослідження ґрунтується на загальнонаукових і спеціальних лінгвістичних методах: методах синтезу й аналізу, методі спостереження, описовому методі, прагмалінгвістичному методі та контекстуально-інтерпретаційному аналізі. Основні результати дослідження вказують на те, що когнітитивно-прагматичний аналіз стратегічного плану детектива – персонажа детективного дискурсу – уможливив складання власної класифікації комунікативних стратегій і тактик, якими послуговується детектив під час допитування свідків і підозрюваних, намагаючись знайти вбивцю. Виявлено, що однією із головних комунікативних стратегій, до яких вдається детектив, є стратегія самопрезентації. Вона експлікується комунікативними тактиками дистанціювання, солідарізації, належністю до певної групи, кожна з яких маркована певними лексичними, морфологічними та синтаксичними засобами мови. Перспективою подальших досліджень є різнобічне вивчення лінгвальних механізмів здійсення стратегії.
Посилання
Бороздина Г. В. Психология делового общения. Москва : ИНФРА-М, 1999. 224 с.
Ван Дейк Т. A. Язык, познание, коммуникация : сб. трудов. Благовещенск : РИО БГК им. И. А. Бодуэна де Куртенэ, 2000. 308 с.
Гофман И. Представление себя другим в повседневной жизни (пер. с англ, и вступ. статья А. Д. Ковалёва). Москва : «КАНОН- пресс-Ц», «Кучково поле», 2000. 304 с.
Дегтярьова К. В. Основи теорії мовної комунікації : Навч.-метод. посібник. Полтава : ПДПУ ім. В. Г. Короленка, 2012. 70 с.
Иссерс О. С. Коммуникативные стратегии и тактики русской речи. Москва : Едиториал УРСС, 2003. 284 с.
Карасик В. И. Социальный статус человека в лингвистическом аспекте. «Я», «субъект», «индивид» в парадигмах современного языкознания : Сб. науч.-аналитич. обзоров. Москва : Ин-т языкознания РАН, 1992. С. 47–85.
Карасик В. И. Язык социального статуса. Москва : ИТДГК «Гнозис», 2002. 333 с.
Клюев Е. В. Речевая коммуникация. Москва : РИПОЛ КЛАССИК, 2002. 320 с.
Ковригина Е. А. Коммуникативная стратегия самопрезентации в дискурсе интернет-интервью : дис. … канд. филол. наук : 10.02.19. Кемерово, 2010. 177 с.
Куницына В. Н. Межличностное общение. Санкт-Петербург : Питер, 2001. 544 с.
Селіванова О. О. Сучасна лінгвістика : напрями та проблеми : підручник. Полтава : Довкілля-К, 2008. 712 с.
Сёрль Дж. Р. Классификация иллокутивных актов. Новое в зарубежной лингвистике : Теория речевых актов. Москва : Прогресс, 1986. Вып. XVII. С. 170–195.
Сковородников А. П. О необходимости разграничения понятий «риторический приём», «стилистическая фигу- ра», «речевая тактика», «речевой жанр» в практике терминологической лексикографии. Риторика ↔ Лингвистика : сб. статей. Смоленск : СГПУ, 2004. С. 5–12.
Arkin R. M. Self-presentation styles. Impression management theory and social psychological research. New York : Academic Press, 1981. Р. 313–333.
Goffman E. Presentation of Self in Everyday Life Text. New York : Doubleday Anchor, 1959. 259 p.
Leary M. R. Impression management : a literature review and two-component model. Psychological bulletin. 1990. Vol. 107. № 1. P. 34–47.
Searle J. R. A classification of illocutionary acts. Language in Society. Great Britain :Cambridge University Press, 1976. Vol. 5 (1). P. 1–23.
Shlenker B. Self-presentation. Handbook of Self and Identity. New York : Guilford, 2003. 207 p.
Shutz A. Assertive, offensive, protective, and defensive styles of self- presentation : A taxonomy. Journal of Social Psychology. 1998. Vol. 132. No 6. P. 611–628.
Titchener E. B. Lectures on the experimental psychology of the thought-processes. New York : The Macmillan Co, 2010. 342 р.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою.
Публікація праць в Журналі здійснюється на некомерційній основі.