МОВНІ ЗАСОБИ ВИХОВНОГО НАПРЯМУ У ФАНТАСТИЧНИХ ТВОРАХ В. П. КРАПІВІНА ДЛЯ ПІДЛІТКІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18524/2307-4558.2020.33.206537

Ключові слова:

індекс впливу, морально-етичне виховання, довіра, справедливість, репрезентанти концепту, частотність, підліток, фантастика, В. П. Крапівін,

Анотація

Мета цієї статті полягає в описанні результатів виявлення й аналізу в чотирьох повістях В. П. Крапіві на з фантастичного циклу «У глибині Великого Кристалу» загальним обсягом у 176 580 слів типових мовних засобів, спрямованих на формування почуттів довіри і справедливості як соціальних і морально-етичних цінностей підлітка.
Об’єкт вивчення — лексичні одиниці, що омовлюють концепти «довіра» і «справедливість». Предмет дослідження — механізми виховного морально-етичного впливу на читача-підлітка лексичних репрезентантів цих концептів. Використано аналітико-описовий, контекстуально-інтерпретаційний, кількісний, статистичний методи лінгвістичного дослідження, а також методи компонентного та концептуального аналізу, спосіб автоматизованої комп’ютерної вибірки за заданими основами з текстів на електронних носіях. У результаті проведеної роботи виявлено лексичні засоби і  досліджено план їх змісту, значимий у процесі виховного впливу, розкрито деякі механізми нейролінгвістичного впливу цих мовних засобів на свідомість підлітка. Зроблено спробу визначити пропорції, у яких слова-маркери сприяють формуванню високої моральності та духовності, справляючи виховний вплив на підлітка в більшій чи меншій мірі. Висновки. Використання репрезентантів концептів «справедливість» і «довіра» у фантастичних повістях В. П. Крапівіна має на меті активний виховний вплив на читачів-підлітків, оскільки індекси впливу цих лексичних засобів в аналізованих текстах складають, відповідно, 1,73 і 1,5. Ступінь впливу лексичних засобів і механізми виховного впливу залежать від частоти використання цих засобів. Індекс, що значно перевищує одиницю, вказує на цільовий вплив аналізованих мовних засобів на свідомість читача. Такі засоби слід вважати ключовими.

 

Посилання

Buduhay, O. D. (2007), Adventure-school story for children of 1960–1980s : genre features: Author’s thesis [Pryhodnytsʹko-shkilʹna povistʹ dlya ditey 1960–1980-kh rokiv : zhanrovi osoblyvosti : avtoref. dys. … kand. filol. nauk : 10.01.01], Kherson State University, Kherson, 19 p.

Wierzbicka, A. (2011), «Russian cultural scripts and their reflection in the language», Semantic universals and basic concepts [«Russkiye kul’turnyye skripty i ikh otrazheniye v yazyke», Semanticheskiye universalii i bazisnyye kontsepty], Languages of Slavic Cultures Publishing House, Moscow, pp. 387–423.

Vinogradova, O. (1997), «The author’s model of the world and human in it in the philosophical and allegorical prose of Vladislav Krapivin», Russian science fiction. The official page of Vladislav Krapivin [«Avtorskaya model’ mira i cheloveka v nyom v filosofsko-allegoricheskoy proze Vladislava Krapivina», Russkaya fantastika. Ofitsial’naya stranitsa Vladislava Krapivina], available at : http://www.rusf.ru/vk/recen/1997/vinogr01.htm (accessed: 10/15/2017).

Vygotsky, L. S. (1984), «Children’s psychology», Collected Works : in 6 vols. [«Detskaya psikhologiya», Sobraniye sochineniy : v 6 t.], Elkonin, D. B., ed., Pedagogy Publishing House, Moscow, vol. 4, 432 p.

Zylevich, D. P. (2012), «Features of the language and style of artistic works for children», Bulletin of the Belarusian State University [«Osobennosti yazyka i stilya khudozhestvennykh proizvedeniy dlya detey», Vestník Belorusskogo gosudarstvennogo universiteta], Minsk, Ser. 4, No. 1, pp. 65–69.

Zylevich, D. P. (2012), Editorial preparation of publications for children : textbook [Redaktorskaya podgotovka izdaniy dlya detey : ucheb. posobiye], Belarusian State Technological University Press, Minsk, 210 p.

Karakozov, R. R. (1987), «The process of making sense when reading fiction», Voprosy Psychologii [«Protsess smysloobrazovaniya pri chtenii khudozhestvennoy literatury», Voprosy psikhologii], Moscow, vol. 2, pp. 122–128.

Komlev, N. G. (1987), «Language as a means of education», Voprosy Psychologii [«Yazyk kak sredstvo vospitaniya», Voprosy psikhologii], Moscow, vol. 1, pp. 103–111.

Krapivin, V. P. (1991), The White Ball of Sailor Wilson [Belyy sharik Matrosa Vil’sona], available at : https://bookzip.ru/reader/4565/ (accessed : 01/11/2020).

Krapivin, V. P. (1989), Outpost on the Anchor Field [Zastava na Yakornom Pole], available at : http://booksonline.com.ua/view.php?book=30225/ (accessed : 01/12/2020).

Krapivin, V. P. (1988), Shot from the monitor [Vystrel s monitora], available at : https://librebook.me/vystrel_s_monitora/ (accessed : 01/13/2020).

Krapivin, V. P. (1990), The cry of a rooster : a novel from the cycle «In the depths of the Great Crystal» [Krik petukha : povest’ iz tsikla «V glubine Velikogo Kristalla»], available at : http://www.rusf.ru/vk/book/krik_petuha/main.htm/ (accessed : 01/10/2020).

Lyashevskaya, O. N., Sharov, S. A. (2009), New frequency dictionary of Russian vocabulary (based on the materials of the National Corps of the Russian Language) [Novyy chastotnyy slovar’ russkoy leksiki (na materialakh Natsional’nogo korpusa russkogo yazyka)], available at : http://dict.ruslang.ru/freq.php/ (accessed : 01/18/2020).

Matsulevich, A. A. (2016), «Linguistic means of educational influence in fantastic works for adolescents (based on the work of V. P. Krapivin)», Philological studies [«Yazykovyye sredstva vospitatel’nogo vozdeystviya v fantasticheskikh proizvedeniyakh dlya podrostkov (na materiale tvorchestva V. P. Krapivina)», Fílolohíchní studíí̈], Odessa National University Press, Odessa, vol. 7, pp. 75–79.

Mishatina, N. L. (2009), Technique and technology of the speech development of schoolchildren : a linguoconceptcentric approach : Monograph [Metodika i tekhnologiya rechevogo razvitiya shkol’nikov : lingvokontseptotsentricheskiy podkhod : monografiya], Saga–Nauka Publishing House, St. Petersburg, 264 р.

Mosunova, L. A. (2011), «Sense reading as an activity : its content and structure», Herald of Vyatka State Humanitarian University [«Smyslovoye chteniye kak deyatel’nost’ : yeyo soderzhaniye i struktura», Vestnik Vyatskogo gosudarstvennogo gumanitarnogo universiteta], Kirov, No. 2–1, pp. 151–157.

Ozhegov, S. I., Shvedova, N. Yu. (1999), Explanatory dictionary of the Russian language, 4th ed., suppl. [Tolkovyy slovar’ russkogo yazyka, 4-ye izd., dop.], Azbukovnik Publishing House, Moscow, 994 p.

Piaget, J. (2008), Speech and thinking of the child, transl. from French [Rech’ i myshleniye rebyonka, per. s fr.], RIMIS Publishing House, Moscow, 436 p.

Popova, G. V. (2011), The study of works of fiction as a factor in the literary development of schoolchildren (grades 7–9) : Thesis [ Izucheniye proizvedeniy fantastiki kak faktor literaturnogo razvitiya shkol’nikov (7–9 klassy) : dis. … kand. ped. Nauk : 13.00.02], Herzen State Pedagogical University of Russia, St. Petersburg, 266 p.

Potebnya, A. A. (1999), Thought and language : proceedings [Mysl’ i yazyk : trudy], Labyrinth Publishing House, Moscow: 1999, 300 p.

Savchenko, A. V., Stepanov, Ie. N. (2011), «Features of the transfer of individual author’s neologisms in the Russian translation of the novel by A. Sapkovsky «Last Wish»», Zeszyty naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego, Seria Filologiczna, Glotto-dydaktyka, Problemy językoznawstwa porόwnawczego [«Osobennosti peredachi individual’no-avtorskikh neologizmov v russkom perevode romana A. Sapkovskogo «Posledneye zhelaniye»», Zeszyty naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego, Seria Filologiczna, Glotto-dydaktyka, Problemy językoznawstwa porόwnawczego], Wyd-wo Uniw. Rzeszowskiego, Rzeszόw, vol. 68, issue 3, part 1, pp. 137–146.

Sydorenko, N. І. (2013), «Modifications of the «school» story in the works of Nina Bichuya», Fìlologìčnì traktati [«Modyfikatsiyi «shkilʹnoyi» povisti u tvorchosti Niny Bichuyi», Filolohichni traktaty], Sumy State University, Sumy, vol. 5, issue 1, pp. 55–61.

Sidorov, P. I., Parnyakov, A. V. (2000), Introduction to clinical psychology : in 2 vols. [Vvedeniye v klinicheskuyu psikhologiyu : v 2 t.], Akademicheskiy proyekt Publishing House, Moscow & Delovaya kniga Publishing House, Ekaterinburg

Stepanov, Yu. S. (2001), Constants : Dictionary of Russian culture, 2nd ed. [Konstanty : Slovar’ russkoy kul’tury, 2-e izd.], Akademicheskiy proyekt Publishing House, Moscow, 990 p.

Ushinsky, K. D. (1974), «Native Word», Selected pedagogical essays : in 2 vols. [«Rodnoye slovo», Izbrannyye pedagogicheskiye sochineniya : v 2 t.], Prosveshcheniye, Moscow, vol. 1, pp. 145–159.

Frolov, K. A. (2003), Language specificity of texts of fiction for children : Thesis [Yazykovaya spetsifika tekstov khudozhestvennoy prozy dlya detey : dis. … kand. filol. nauk : 10.02.19], Tver, 158 p.

Hellman, B. (2013), Fairy Tales and True Stories. The History of Russian Literature for Children and Young People (1574–2010), Brill, Leiden Boston, 600 p.

Kohlberg, L. (1976), «Moral stages and moralization: The cognitive-developmental approach», Moral Development and Behavior : Theory, Research and Social Issues, edited by T. Lickona, Rinehart and Winston, Holt, NY, pp. 269–283.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-26

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ЛІНГВОДИДАКТИКИ ТА МЕТОДИКИ ВИКЛАДАННЯ МОВИ