Комунікативно-синтаксичні особливості дитячого мовлення в жанрі інтерв’ю
DOI:
https://doi.org/10.18524/2307-4558.2017.28.115848Ключові слова:
онтолінгвістика, жанр інтерв’ю, синтаксичні особливості дитячого мовлення, лексичні особливості дитячого мовлення, фонетичні особливості дитячого мовлення, гендерАнотація
Актуальність обраної теми роботи зумовлена загальною спрямованістю мовознавчих досліджень на вивчення взаємозв’язків між усіма рівнями мови, з одного боку, та орієнтованістю сучасної лінгвістики на дослідження мовно-мисленнєвих кореляцій та проблеми онтогенезу мовлення, з іншого. Об’єктом дослідження є мовлення американських дітей дошкільного та молодшого шкільного віку у рамках гумористичного ток-шоу. Предмет дослідження складають синтаксичні, лексичні та інтонаційні особливості дитячого мовлення. У роботі застосовуються загальнонаукові методи дослідження як-то: спостереження, вимірювання, опис, порівняння, перцептивний аналіз, дедукція, неповна індукція, узагальнення, кількісний та якісний аналіз. Мета роботи полягає у виявленні та порівнянні синтаксичних, лексичних та інтонаційних особливостей дитячого мовлення комунікантів-дошкільників та дітей молодшого шкільного віку з акцентуванням на гендерній приналежності респондентів інтерв’ю. У результаті дослідження встановлено відмінності у мовленні дітей різних вікових груп. Зроблено висновок, що на фонетичному рівні такі відмінності полягають в особливостях вимови та інтонаційного оформлення, темпі говоріння і частотності вживання пауз хезитації та їхній довжині. На лексичному рівні виявлено такі особливості: відсутність використання синонімічного ряду в дітей обох вікових категорій, невелика кількість лексичних прийомів, серед яких фігурують повтори, оказіоналізми, метафори і антитези. Аналіз синтаксичної структури показав: чим молодшими є респонденти, тим більшу схильність вони мають до односкладних відповідей, реалізованих у простих реченнях та еліптичних конструкціях. Визначено частотність вживання різних граматичних типів речень. Практичне застосування результатів дослідження може полягати в покращенні мовних навичок як рідної мови, так і іноземної ще в дитячому віці.
Посилання
Blinova, D. Ie. (2012), Cognitive-framing characterization of children’s speech at the early development period : synopsis of the PhD thesis [Kognitivno-frejmovaja kharakterizacija detskoj rechi na rannem etape razvitija : avtoref. dis. … kand. fi lol. Nauk : 10.02.04], Pjatigorsk, 30 p.
Kudinova, N. L. (2014), “About syntax of children’s speech based on the personages’ speech of the english artistic prose”, Philological Sciences. Issues of Theory and Practice [“O sintaksise detskoj rechi na materiale rechi personazhej anglojazychnoj khudozhestvennoj prozy”, Filologicheskie nauki. Voprosy teorii i praktiki], Gramota, Tambov, vol. 12, part 3, pp. 101–104.
Morozova, I. B. (2009), Paradigmatic analysis of the structure and semantics of the elementary communicative units on the gestalt theory in the moderm English language: monograph [Paradyhmatychnyj analіz struktury і semantyky elementarnykh komunіkatyvnykh odynyc’ u svіtlі geshtal’t-teorії v suchasnіj anglіjs’kіj movі: monografi ja], Drukarskyj dim, Odessa, 384 p.
Novikova, M. G. (2009), “Simple sentence : the essence, classifi cation and comparative typology the russian and the english sentence”, Bulletin MSRU. Linguistics [“Prostoe predlozhenie : sushhnost’, klassifi kacija i sravnitel’naja tipologija russkogo i anglijskogo predlozhenija”, Vestnik MGOU. Lingvistika], Moscow, vol. 1, pp. 124–130.
Piaget, J. (1994), The Language and the thought of the child [Rech’ i myshlenie rebenka], Pedagogika-press, Moscow, 528 p.
Slobin, D. I., Shakhnarovich, A. M. (1984), “Cognitive prerequisites for the development of grammar”, Psycholinguistics [“Kognitivnye predposylki razvitija grammatiki”, Psikholingvistika], Progress, Moscow, pp. 143–207.
Rozental, D. E., Telenkova, M. A. (1985), Dictionary of the linguistic terms, 3rd ed. [Slovar’ lingvisticheskikh terminov], Prosveshchenie, Moscow, 400 p.
Jimmy Kimmel Live, available at : https://www.youtube.com/user/JimmyKimmelLive
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Мова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою.
Публікація праць в Журналі здійснюється на некомерційній основі.