Ad fontеs: формування естетичної платформи у творчості М. Зерова і М. Рильського

Автор(и)

  • І. І. Вакулик Національний університет біоресурсів і природокористування України, Україна https://orcid.org/0000-0002-4812-7719
  • О. Ю. Балалаєва Національний університет біоресурсів і природокористування України, Україна https://orcid.org/0000-0002-2675-5554

DOI:

https://doi.org/10.18524/2307-4558.2017.28.112675

Ключові слова:

українські неокласики, античність, рецепція, семіозис, естетичний ідеал, ad fontеs.

Анотація

Мета статті — проаналізувати специфіку рецепції античних мотивів і образів у літературній спадщині українських неокласиків початку ХХ ст., зокрема М. Зерова і М. Рильського. Творчість представників неокласики розглядається в культурологічному та літературознавчому аспектах. Предметом розгляду є трансформація античних символів як механізмів «пам’яті культури» і семіотичних конденсаторів в синхронії тексту. Результат дослідження. У праці доведено, що незважаючи на спільне для неокласиків тяжіння до калокагатії як естетичного ідеалу античної культури, яка передбачала гармонію почуттів раціональної сфери, тілесного і духовного начал, високої культури мислення й дисципліни поетичного мовлення, естетична платформа не зводиться до принципів «чистого класицизму», трактування класичних форм і принципів як універсальних і незмінних норм. Висновки. Представники доби «розстріляного відродження» залишили неоціненну спадщину. Творчість неокласиків є результатом взаємодії традицій і новацій, національних тенденцій із запозиченим і трансформованим досвідом рецепції античного тексту у світовій літературі. М. Зеров і М. Рильський розвинули українську поетичну традицію, збагатили українську поезію надбаннями античної літератури.

Посилання

Bashmanivskyi, V. I. (2016), “The phenomenon of cultural dialogue in the reception of M. Zerov”, Socium. Document. Communication [“Fenomen dialohu kultur u retseptsii M. Zerova”, Sotsium. Dokument. Komunikatsiia], The H. S. Skovoroda Pereyaslav-Khmelnitsky National Pedagogical University, Pereyaslav-Khmelnitsky, nr 2, рр. 155–163.

Bryska, O. Ya. (2014), “Historical and theoretical conclusions as to the methodology of translation by Mykola Zerov”, Scientifi c proceedings. Philology Series [“Do pytannia pro perekladac’ki metody Mykoly Zerova”, Naukovi zapysky Nacionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia». Serija Filolohichna], Ostroh Academy National University, Ostroh, vol. 45, pp. 199–202.

Vakulyk, I. I. (2012), “Love nature not as a symbol”, Literature. Folklore. Problems of poetics [“Liuby pryrodu ne yak symvol”, Literatura. Folklor. Problemy poetyky], The Taras Shevchenko National University of Kyiv, Kyiv, vol. 37, рр. 25–29.

Vakulyk, I. I., Kashperska, V. Т. (2010), “Іnterpretation of the concept of fl owers in Rylsky early works”, Language as world of worlds. Grammar and poetics of text structures [“Interpretaciia kontseptu kvitiv u rannii tvorchosti Rylskoho », Mova yak svit svitiv. Hramatyka i poetyka tekstovykh struktur], The Taras Shevchenko National University, Kyiv, рр. 37–41.

Vakulyk, I. I. (2011), “The metric of the creative heritage of the Ukrainian neoclassic”, Ukrainian linguistics [“Metryka tvorchoi spadshchyny ukrainskykh neoklasykiv”, Ukrainske movoznavstvo], The Taras Shevchenko National University, vol. 40/1, Kyiv, рр. 245 –249.

Vakulyk, I. I. (2016), Language, ethnic group, nation in the context of humanitarian knowledge [Mova, etnos, natsiia u konteksti humanitarnykh znan], Comprint, Kyiv, 184 p.

Domilovskaya, L. V. (2008), “Linguistic issues of text interpretation of the symbol”, Actual problems of Ukrainian linguistics : theory and practice [Linhvistychna problematyka tekstovoi interpretatsii symvolu, Actualni problemy ukrayinskoyi lingvistyky : teorija i praktyka], The Taras Shevchenko National University of Kyiv, Kyiv, V. 17, pp. 124–132.

Duzha, L. I. (2016), “Lexical-semantic expression of concepts «white», «black» and «red» in the poetic world picture of Ukrainian neoclassicists (based on the poetries of M. Zerov, M. Dray-Khmara and P. Fylyppovych)”, Linguistic researches [“Leksyko-semantychne vyrazhennia kontseptiv «bilyi», «chornyi» ta «chervonyi» u poetychnii kartyni svitu ukrainskykh neoklasykiv (na materiali poezii M. Zerova, M. Drai-Khmary ta P. Fylyppovycha)”, Linhvistychni doslidzhennia], The H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, Kharkiv, vol. 42, pp. 112–118.

Zvarych, V. Z. (2012), “World literature images in poets-neoclassicists creative reception (M. Zerov, M. Drai-Khmara, M. Rylsky)”, Visnyk of the Lviv university. Series Foreign Languages [“Obrazy svitovoi literatury u tvorchii retseptsii poetiv-neoklasykiv (M. Zerov, M. Drai-Khmara, M. Rylskyi)”, Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia : Inozemni movy], The Ivan Franko National University of Lviv, Lviv, vol. 20(1), pp. 136–144.

Zerov, M. (1990), Works [Tvory], Dnipro, Kyiv, vol. 1, 843 p.

Donchyk, V. (1998), The history of Ukrainian literature of the 20th century : in 2 vol. [Istoriia ukrainskoi literatury

XX stolittia : u 2 kn.], Swan, Kyiv, vol. 1, 464 p.

Kaletnik, A. A. (2011), “Verbalization of artistic vision in the concept of Nikolai Zerov», Language and Culture [“Verbalizacija khudozhn’oho svitohliadu v koncepcii Mykoly Zerova”, Mova i kultura], The Taras Shevchenko National University of Kyiv, Kyiv, vol. 4, pp. 336–341.

Knabe, G. S. (1993), “The concept of entelechy and the history of culture”, Studies in Philosophy [“Poniatie еntelekhii i istorija kulturу”, Voprosу fi losofi i], Nauka, Moscow, vol. 5, рр. 19–32.

Kobylenko, N. K. (2016), “Correlation of the notions concept and symbol in cognitive linguistics”, Scientifi c proceedings of the National University of Ostroh Academy, Philology Series [“Koreliacija poniat’ koncept i symvol u kohnityvnij linhvistyci”, Naukovi zapysky Nacionalnoho universytetu «Ostroz’ka akademija». Serija : Filolohichna], Ostroh, vol. 60, pp. 35–37.

Kolesnyk, O. S. (2015), “Myth-oriented semiosis from the standpoint of quantum linguistics”, Scientifi c bulletin of Chernivtsi University [“Myth-oriented semiosis from the standpoint of quantum linguistics”, Naukovyi visnyk Chernivec’koho universytetu. Hermans’ka fi lolohija], Chernivtsi, vol. 740, рр. 80–85.

Kuzma, Iu. M. (1966), “Ancient motives in the poetry of M. T. Rylsky”, Foreign philology [“Antychni motyvy v poezii M. T. Ryl’s’koho”, Inozemna fi lolohija], Lviv State University, Lvov, vol. 9, рр. 32–39.

Lotman, Iu. M. (1992), “Symbol in the system of culture”, Selected articles, Articles on semiotics [“Simvol v sisteme kulturу”, Izbrannуе statji. Statji po semiotike], Tallinn, vol. 1, рр. 191–199.

Panasenko, K. O. (2015), Symbolism of poetic text as an object of translation (based on the material of Ukrainian and Russian translations of English-language poetry of the 19th –20 th centuries) : Thesis [Symvolika poetychnoho tekstu yak obiekt perekladu (na materiali ukrainskykh ta rosijskykh perekladiv anhlomovnoi poezii XIX–XX st.) : dys.... kand. fi lol. nauk], Kherson, 247 p.

Panchenko, V. (2013), “Nikolai Zerov : Formation of Ukrainian Identity», The traveler [“Mykola Zerov : formuvannia ukrajins’koi identychnosti”, Mandrivets], Kyiv, vol. 2, рр. 50–57.

Satsyk, I. K. (2007), “The aesthetic concept of Nikolai Zerov : kalokagatiya”, Humanitarian journal [“Estetychna koncepcija Mykoly Zerova : kalokahatija”, Humanitarnyi chasopys], Kharkiv, vol. 3, рр. 61–69.

Solodko, P. (1994), “Reminiscences from Greek and Latin in the original poetry of Nikolai Zerov”, Divoslovo [“Reminiscenciji z grec’koji ta latyny v oryginal’nij poeziji Mykoly Zerova”, Dyvoslovo], Kyiv, vol. 12, рр. 9–12.

Tykholoz, B. (2011), “Ivan Live, Unknown”, Stolen happiness [“Ivan Zhyvyi, Nevidomyi”, I. Franko. Ukradene shchastia], Folio, Kharkiv, 636 р.

Turhan, O. (2013), “The Reception of Antiquity in Ukrainian Literature (Diachronic aspect)”, Philological Seminars [“Recepcija antychnosti v ukrainskij literaturi (diakhronichnyj aspekt)”, Filolohichni seminary], Taras Shevchenko National University, Kyiv, vol. 16, рр. 72–81.

Fomenko, O. S. (2010), “The concept of ’symbol’ and its comprehension in modern linguistics”, Problems of semantics of words, sentences and text [“Poniattia ’symvol’ i joho osmyslennia u suchasnii linhvistyci”, Problemy semantyky slova, rechennia ta tekstu], Taras Shevchenko National University, Kyiv, vol. 25, рр. 402–409.

Franko, I. Lehenda pro vichne zhyttia, available at : http://chtyvo.org.ua/authors/Franko/Lehenda_pro_vichne_ zhyttia/ (accessed 2 September 2017).

The Red Road (1923), [Chervony Shlyakh], Kharkiv, vol. 3.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-11-21

Номер

Розділ

Питання лінгвоконцептології та мовної картини світу