DOI: https://doi.org/10.18524/2307-4558.2017.28.112675

Ad fontеs: формування естетичної платформи у творчості М. Зерова і М. Рильського

І. І. Вакулик, О. Ю. Балалаєва

Анотація


Мета статті — проаналізувати специфіку рецепції античних мотивів і образів у літературній спадщині українських неокласиків початку ХХ ст., зокрема М. Зерова і М. Рильського. Творчість представників неокласики розглядається в культурологічному та літературознавчому аспектах. Предметом розгляду є трансформація античних символів як механізмів «пам’яті культури» і семіотичних конденсаторів в синхронії тексту. Результат дослідження. У праці доведено, що незважаючи на спільне для неокласиків тяжіння до калокагатії як естетичного ідеалу античної культури, яка передбачала гармонію почуттів раціональної сфери, тілесного і духовного начал, високої культури мислення й дисципліни поетичного мовлення, естетична платформа не зводиться до принципів «чистого класицизму», трактування класичних форм і принципів як універсальних і незмінних норм. Висновки. Представники доби «розстріляного відродження» залишили неоціненну спадщину. Творчість неокласиків є результатом взаємодії традицій і новацій, національних тенденцій із запозиченим і трансформованим досвідом рецепції античного тексту у світовій літературі. М. Зеров і М. Рильський розвинули українську поетичну традицію, збагатили українську поезію надбаннями античної літератури.


Ключові слова


українські неокласики; античність; рецепція; семіозис; естетичний ідеал; ad fontеs.

Повний текст:

PDF

Посилання


Bashmanivskyi, V. I. (2016), “The phenomenon of cultural dialogue in the reception of M. Zerov”, Socium. Document. Communication [“Fenomen dialohu kultur u retseptsii M. Zerova”, Sotsium. Dokument. Komunikatsiia], The H. S. Skovoroda Pereyaslav-Khmelnitsky National Pedagogical University, Pereyaslav-Khmelnitsky, nr 2, рр. 155–163.

Bryska, O. Ya. (2014), “Historical and theoretical conclusions as to the methodology of translation by Mykola Zerov”, Scientifi c proceedings. Philology Series [“Do pytannia pro perekladac’ki metody Mykoly Zerova”, Naukovi zapysky Nacionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia». Serija Filolohichna], Ostroh Academy National University, Ostroh, vol. 45, pp. 199–202.

Vakulyk, I. I. (2012), “Love nature not as a symbol”, Literature. Folklore. Problems of poetics [“Liuby pryrodu ne yak symvol”, Literatura. Folklor. Problemy poetyky], The Taras Shevchenko National University of Kyiv, Kyiv, vol. 37, рр. 25–29.

Vakulyk, I. I., Kashperska, V. Т. (2010), “Іnterpretation of the concept of fl owers in Rylsky early works”, Language as world of worlds. Grammar and poetics of text structures [“Interpretaciia kontseptu kvitiv u rannii tvorchosti Rylskoho », Mova yak svit svitiv. Hramatyka i poetyka tekstovykh struktur], The Taras Shevchenko National University, Kyiv, рр. 37–41.

Vakulyk, I. I. (2011), “The metric of the creative heritage of the Ukrainian neoclassic”, Ukrainian linguistics [“Metryka tvorchoi spadshchyny ukrainskykh neoklasykiv”, Ukrainske movoznavstvo], The Taras Shevchenko National University, vol. 40/1, Kyiv, рр. 245 –249.

Vakulyk, I. I. (2016), Language, ethnic group, nation in the context of humanitarian knowledge [Mova, etnos, natsiia u konteksti humanitarnykh znan], Comprint, Kyiv, 184 p.

Domilovskaya, L. V. (2008), “Linguistic issues of text interpretation of the symbol”, Actual problems of Ukrainian linguistics : theory and practice [Linhvistychna problematyka tekstovoi interpretatsii symvolu, Actualni problemy ukrayinskoyi lingvistyky : teorija i praktyka], The Taras Shevchenko National University of Kyiv, Kyiv, V. 17, pp. 124–132.

Duzha, L. I. (2016), “Lexical-semantic expression of concepts «white», «black» and «red» in the poetic world picture of Ukrainian neoclassicists (based on the poetries of M. Zerov, M. Dray-Khmara and P. Fylyppovych)”, Linguistic researches [“Leksyko-semantychne vyrazhennia kontseptiv «bilyi», «chornyi» ta «chervonyi» u poetychnii kartyni svitu ukrainskykh neoklasykiv (na materiali poezii M. Zerova, M. Drai-Khmary ta P. Fylyppovycha)”, Linhvistychni doslidzhennia], The H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, Kharkiv, vol. 42, pp. 112–118.

Zvarych, V. Z. (2012), “World literature images in poets-neoclassicists creative reception (M. Zerov, M. Drai-Khmara, M. Rylsky)”, Visnyk of the Lviv university. Series Foreign Languages [“Obrazy svitovoi literatury u tvorchii retseptsii poetiv-neoklasykiv (M. Zerov, M. Drai-Khmara, M. Rylskyi)”, Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia : Inozemni movy], The Ivan Franko National University of Lviv, Lviv, vol. 20(1), pp. 136–144.

Zerov, M. (1990), Works [Tvory], Dnipro, Kyiv, vol. 1, 843 p.

Donchyk, V. (1998), The history of Ukrainian literature of the 20th century : in 2 vol. [Istoriia ukrainskoi literatury

XX stolittia : u 2 kn.], Swan, Kyiv, vol. 1, 464 p.

Kaletnik, A. A. (2011), “Verbalization of artistic vision in the concept of Nikolai Zerov», Language and Culture [“Verbalizacija khudozhn’oho svitohliadu v koncepcii Mykoly Zerova”, Mova i kultura], The Taras Shevchenko National University of Kyiv, Kyiv, vol. 4, pp. 336–341.

Knabe, G. S. (1993), “The concept of entelechy and the history of culture”, Studies in Philosophy [“Poniatie еntelekhii i istorija kulturу”, Voprosу fi losofi i], Nauka, Moscow, vol. 5, рр. 19–32.

Kobylenko, N. K. (2016), “Correlation of the notions concept and symbol in cognitive linguistics”, Scientifi c proceedings of the National University of Ostroh Academy, Philology Series [“Koreliacija poniat’ koncept i symvol u kohnityvnij linhvistyci”, Naukovi zapysky Nacionalnoho universytetu «Ostroz’ka akademija». Serija : Filolohichna], Ostroh, vol. 60, pp. 35–37.

Kolesnyk, O. S. (2015), “Myth-oriented semiosis from the standpoint of quantum linguistics”, Scientifi c bulletin of Chernivtsi University [“Myth-oriented semiosis from the standpoint of quantum linguistics”, Naukovyi visnyk Chernivec’koho universytetu. Hermans’ka fi lolohija], Chernivtsi, vol. 740, рр. 80–85.

Kuzma, Iu. M. (1966), “Ancient motives in the poetry of M. T. Rylsky”, Foreign philology [“Antychni motyvy v poezii M. T. Ryl’s’koho”, Inozemna fi lolohija], Lviv State University, Lvov, vol. 9, рр. 32–39.

Lotman, Iu. M. (1992), “Symbol in the system of culture”, Selected articles, Articles on semiotics [“Simvol v sisteme kulturу”, Izbrannуе statji. Statji po semiotike], Tallinn, vol. 1, рр. 191–199.

Panasenko, K. O. (2015), Symbolism of poetic text as an object of translation (based on the material of Ukrainian and Russian translations of English-language poetry of the 19th –20 th centuries) : Thesis [Symvolika poetychnoho tekstu yak obiekt perekladu (na materiali ukrainskykh ta rosijskykh perekladiv anhlomovnoi poezii XIX–XX st.) : dys.... kand. fi lol. nauk], Kherson, 247 p.

Panchenko, V. (2013), “Nikolai Zerov : Formation of Ukrainian Identity», The traveler [“Mykola Zerov : formuvannia ukrajins’koi identychnosti”, Mandrivets], Kyiv, vol. 2, рр. 50–57.

Satsyk, I. K. (2007), “The aesthetic concept of Nikolai Zerov : kalokagatiya”, Humanitarian journal [“Estetychna koncepcija Mykoly Zerova : kalokahatija”, Humanitarnyi chasopys], Kharkiv, vol. 3, рр. 61–69.

Solodko, P. (1994), “Reminiscences from Greek and Latin in the original poetry of Nikolai Zerov”, Divoslovo [“Reminiscenciji z grec’koji ta latyny v oryginal’nij poeziji Mykoly Zerova”, Dyvoslovo], Kyiv, vol. 12, рр. 9–12.

Tykholoz, B. (2011), “Ivan Live, Unknown”, Stolen happiness [“Ivan Zhyvyi, Nevidomyi”, I. Franko. Ukradene shchastia], Folio, Kharkiv, 636 р.

Turhan, O. (2013), “The Reception of Antiquity in Ukrainian Literature (Diachronic aspect)”, Philological Seminars [“Recepcija antychnosti v ukrainskij literaturi (diakhronichnyj aspekt)”, Filolohichni seminary], Taras Shevchenko National University, Kyiv, vol. 16, рр. 72–81.

Fomenko, O. S. (2010), “The concept of ’symbol’ and its comprehension in modern linguistics”, Problems of semantics of words, sentences and text [“Poniattia ’symvol’ i joho osmyslennia u suchasnii linhvistyci”, Problemy semantyky slova, rechennia ta tekstu], Taras Shevchenko National University, Kyiv, vol. 25, рр. 402–409.

Franko, I. Lehenda pro vichne zhyttia, available at : http://chtyvo.org.ua/authors/Franko/Lehenda_pro_vichne_ zhyttia/ (accessed 2 September 2017).

The Red Road (1923), [Chervony Shlyakh], Kharkiv, vol. 3.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Башманівський В. І. Феномен діалогу культур у рецепції М. Зерова / В. І. Башманівський // Соціум. Документ. Комунікація . — 2016. — Вип. 2. — С. 155–163.

Бриська О. Я. До питання про перекладацькі методи Миколи Зерова / О. Я. Бриська // Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія : Філологічна. — 2014. — Вип. 45. — С. 199–202.

Вакулик І. І. «Люби природу не як символ …» / І. Вакулик // Література. Фольклор. Проблеми поетики. — К., 2012. — № 37. — С. 25–29.

Вакулик І. І. Інтерпретація концепту квітів у ранній творчості Рильського / І. Вакулик // Мова як світ світів. Граматика і поетика текстових структур. — Київ, 2010. — С. 37–41.

Вакулик І. Метрика творчої спадщини українських неокласиків / І. Вакулик, В. Кашперська // Українське мовознавство. — К., 2011. — № 40/1. — С. 245–249.

Вакулик І. Мова, етнос, нація у контексті гуманітарних знань [монографія] / І. Вакулик. — К. : ЦП «Компринт», 2016. — 184 с.

Домилівська Л. В. Лінгвістична проблематика текстової інтерпретації символу / Л. В. Домилівська // Актуальні проблеми української лінгвістики : теорія і практика. — 2008. — Вип. 17. — С. 124–132.

Дужа Л. І. Лексико-семантичне вираження концептів «білий», «чорний» та «червоний» у поетичній картині світу українських неокласиків (на матеріалі поезій М. Зерова, М. Драй-Хмари та П. Филипповича) / Л. І. Дужа // Лінгвістичні дослідження. — 2016. — Вип. 42. — С. 112–118.

Зварич В. З. Образи світової літератури у творчій рецепції поетів-неокласиків (М. Зеров, М. Драй-Хмара, М. Рильський) / В. З. Зварич // Вісник Львівського університету. Серія : Іноземні мови. — 2012. — Вип. 20(1). — С. 136–144.

Зеров М. Твори : у 2 т. / М. Зеров. — К. : Дніпро, 1990. — Т. 1. — 843 с.

Історія української літератури XX століття : у 2 кн. — Кн. 1 : Перша половина XX ст. : підручник / за ред. В. Г. Дончика. — К. : Либідь, 1998. — 464 с.

Калєтнік А. А. Вербалізація художнього світогляду в концепції Миколи Зерова / А. А. Калєтнік // Мова і культура. — 2011. — Вип. 14. — Т. 4. — С. 336–341.

Кнабе Г. С. Понятие энтелехии и история культуры / Г. С. Кнабе // Вопросы философии. — М., 1993. — № 5. — С. 19–32.

Кобиленко Н. К. Кореляція понять концепт і символ у когнітивній лінгвістиці / Н. К. Кобиленко // Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія : Філологічна. — 2016. — Вип. 60. — С. 35–37.

Колесник О. С. Міфологічно орієнтований семіозис в аспекті квантової лінгвістики / О. С. Колесник // Науковий вісник Чернівецького університету. Германська філологія. — 2015. — Т. 740. — С. 80–85.

Кузьма Ю. М. Античні мотиви в поезії М. Т. Рильського // Іноземна філологія. — Львів, 1966. — Вип. 9. — С. 32–39.

Лотман Ю. М. Символ в системе культуры / Ю. Лотман // Избранные статьи. — Таллинн, 1992. — Т. 1. Статьи по семиотике. — С. 191–199.

Панасенко К. О. Символіка поетичного тексту як об’єкт перекладу (на матеріалі українських та російських перекладів англомовної поезії XIX–XX ст.) : дис.... канд. філол. наук : 10.02.16 / К. О. Панасенко. — Херсон, 2015. — 247 с.

Панченко В. Микола Зеров : формування української ідентичності / В. Панченко // Мандрівець. — К., 2013. — № 2. — С. 50–57.

Сацик І. К. Естетична концепція Миколи Зерова : калокагатія / І. К. Сацик // Гуманітарний часопис. — Харків, 2007. — № 3. — С. 61–69.

Солодько П. Ремінісценції з грецької та латини в оригінальній поезії Миколи Зерова / П. Солодько // Дивослово. — 1994. — № 12. — С. 9–11.

Тихолоз Б. Іван Живий, Невідомий / Б. Тихолоз // І. Франко. Украдене щастя. — Харків : Фоліо, 2011. — 636 с.

Турган О. Рецепція античності в українській літературі (діахронічний аспект) / О. Турган // Філологічні семінари. — К. : КНУ ім. Т. Шевченка, 2013. — Вип. 16. — С. 72–81.

Фоменко О. С. Поняття «символ» і його осмислення у сучасній лінгвістиці / О. С. Фоменко // Проблеми семантики слова, речення та тексту. — К. : КНУ ім. Т. Шевченка, 2010. — Вип. 25. — С. 402–409.

Франко І. Легенда про вічне життя / І. Франко [Електронний ресурс]. — URL : http://chtyvo.org.ua/authors/ Franko/Lehenda_pro_vichne_zhyttia/

Червоний шлях. — Харків, 1923. — № 3.





Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

ISSN 2307-4558 (Print)

ISSN 2414-9489 (Online)