DOI: https://doi.org/10.18524/2307-4558.2017.27.107903

КОМУНІКАТИВНИЙ ПІДХІД І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ МОВНИХ ЗНАНЬ ІНОЗЕМЦІВ НА ЗАНЯТТЯХ З РОСІЙСЬКОЇ МОВИ ЯК ІНОЗЕМНОЇ

Олена Володимирівна КНИШ

Анотація


Мета статті — визначити роль і місце теоретичного мовного матеріалу у викладанні російської мови інофонам. Об’єктом аналізу виступає комунікативний метод, в основу якого закладено розуміння мовного пріоритету. Предметом вивчення стало питання про співвідношення мовного матеріалу і теоретичних мовних знань для вироблення оптимального алгоритму роботи з іноземними учнями. У роботі застосовані методи спостереження, дескрипції, а також індуктивний і експериментальний. Висловлені в статті ідеї пройшли верифікацію в іноземній аудиторії. Результати дослідження свідчать про те, що комунікативний підхід у вивченні російської мови як іноземної зовсім не відміняє необхідності теоретичних мовних знань. Панорамний погляд на мову дає уявлення про її систему, про взаємозв’язок рівнів, засобів і структурних одиниць. Усвідомлене ставлення до мови дозволяє інофонам безперервно розширювати межі свого мовного простору і, як наслідок, підвищувати рівень комунікативної компетенції.


Ключові слова


методика викладання російської мови як іноземної; комунікативний метод; теоретичний мовний матеріал; синтаксис; мотивація; іншомовна культура

Повний текст:

PDF (Русский)

Посилання


Gukova, L. N., Petrova, L. A., Stepanov, Ie. N. (2013), Syntax of the Modern Russian Language : A Textbook for Foreign Students [Sintaksis sovremennogo russkogo jazyka : Uchebnoe posobie dlja studentov-inostrancev], Odessa I. I. Mechnikov National University Press, Odessa, 208 p.

Karaulov, Yu. N. (2007), The Russian language and language personality [Russkij jazyk i jazykovaja lichnost’], LKI, Moscow, 264 p.

Knysh, E. V. (2014), We study a syntax : a tutorial [Izuchaem sintaksis : metodicheskoe posobie], Odessa I. I. Mechnikov National University, Odessa, 82 p.

Koprov, V. Y. (2010), «Features of a teaching of the Russian grammar to foreign students of diff erent forms of educating», Modern methods of teaching Russian as a foreign language : problems and solutions: a collection of scientifi c and methodological articles [«Osobennosti prepodavanija grammatiki russkogo jazyka inostrannym uchashhimsja raznykh form obuchenija», Sovremennaja metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo : problem I ikh reshenie : sb. nauch.-metod. statej], Pravda-Press, Moscow, pp. 184–189.

Kostomarov, V. G. (1994), How texts become precedent [Kak teksty stanovjatsja precedentnymi], Russkij jazyk za rubezhom, Moscow, pp. 73–76.

Passov, E. I. (1989), Fundamentals of communicative methods of teaching foreign-language communication [Osnovy kommunikativnoj metodiki obuchenija inojazychnomu obshheniju], Russkij jazyk, Moscow, 276 p.

Passov, E. I. (2001), Foreign culture as maintenance of foreign education [Inojazychnaja kul’tura kak soderzhanie inojazychnogo obrazovanija], Mir russkogo slova, Moscow, pp. 21–27.

Stepanov, Ie. N. (1989), «Grammatical isomorphism in learning to coordination by gender and number in variational constructions», Intensifi cation of the educational process and intensive training courses for the Russian language of foreign students of preparatory faculties [«Grammaticheskij izomorfi zm v obuchenii soglasovaniju po rodu i chislu v variantnykh konstrukcijakh», Intensifi kacija uchebnogo processa i intensivnye kursy obuchenija russkomu jazyku inostrannykh studentov podgotovitel’nykh fakul’tetov], Odessa State Polytechnic University, Odessa, p. 191–192.

Stepanov, Ie. N., Barina, L. M., Kurova, G. I. (2009), «Individual training principle at Russian as foreign language Curriculum forming in Odessa Language Study Center», Mova [«Princip individualizacii obuchenija pri formirovanii uchebnykh programm po RKI v Odesskom lingvisticheskom centre», Mova], Odessa I. I. Mechnikov National University, Astroprint, Odessa, vol. 14, pp. 223–228.

Formanovskaja, N. I. (1989), Speech etiquette and culture of communication [Rechevoj etiket i kul’tura obshhenija], Vysshaja shkola, Moscow, 159 p.

Formanovskaja, N. I. (2014), Culture of communication and speech behavior [Kul’tura obshhenija i rechevogo povedenija], Ikar, Moscow, 240 p.

Formanovskaja, N. I. (2015), Russian speech etiquette. Linguistic and methodical aspects [Russkij rechevoj jetiket. Lingvisticheskij i metodicheskij aspekty], Lenand, Moscow, 156 p.

Chesnokova, M. P. (2015), Methods of teaching Russian as a foreign language : a tutorial [Metodika prepodavanija russkogo jazyka kak inostrannogo : ucheb. posobie], MADI, Moscow, 132 p.

Shherba, L. V. (1974), Teaching foreign languages in high school. General questions of methodology [Prepodavanie inostrannykh jazykov v srednej shkole. Obshhie voprosy metodiki], Vysshaja shkola, Moscow, 112 p.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Гукова Л. Н. Синтаксис современного русского языка : Учеб. пособие для студентов-иностранцев / Л. Н. Гукова, Л. А. Петрова, Е. Н. Степанов. — Одесса : ОНУ, 2013. — 208 с.

Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность / Ю. Н. Караулов. — 6-е изд. — М. : ЛКИ, 2007. — 264 с.

Кныш Е. В. Изучаем синтаксис : методическое пособие / Е. В. Кныш. — Одесса : Одесский национальный университет им. И. И. Мечникова, 2014. — 82 с.

Копров В. Ю. Особенности преподавания грамматики русского языка иностранным учащимся разных форм обучения / В. Ю. Копров // Современная методика преподавания русского языка как иностранного : проблемы и их решение : сб. науч.-метод. статей. — М. : Правда-Пресс, 2010. — Ч. 1. — С. 184–189.

Костомаров В. Г. Как тексты становятся прецедентными / В. Г. Костомаров, Н. Д. Курникова // Русский язык за рубежом. — М., 1994. — № 1. — С. 73–76.

Пассов Е. И. Основы коммуникативной методики обучения иноязычному общению / Е. И. Пассов. — М. : Русский язык, 1989. — 276 с.

Пассов Е. И. Иноязычная культура как содержание иноязычного образования / Е. И. Пассов // Мир русского слова. — М., 2001. — № 3. — С. 21–27.

Степанов Е. Н. Грамматический изоморфизм в обучении согласованию по роду и числу в вариантных конструкциях / Е. Н. Степанов // Интенсификация учебного процесса и интенсивные курсы обучения русскому языку иностранных студентов подготовительных факультетов. — Одесса : ОГПУ, 1989. — С. 191–192.

Степанов Е. Н. Принцип индивидуализации обучения при формировании учебных программ по РКИ в Одесском лингвистическом центре / Е. Н. Степанов, Л. М. Барина, Г. И. Курова // Мова : науково-теоретичний часопис з мовознавства. — Одеса : Астропринт, 2009. — № 14. — С. 223–228.

Формановская Н. И. Речевой этикет и культура общения / Н. И. Формановская. — М. : Высш. шк., 1989. — 159 с.

Формановская Н. И. Культура общения и речевого поведения / Н. И. Формановская. — М. : Икар, 2014. — 240 с.

Формановская Н. И. Русский речевой этикет. Лингвистический и методический аспекты / Н. И. Формановская. — М. : Ленанд, 2015. — 156 с.

Чеснокова М. П. Методика преподавания русского языка как иностранного : учеб. пособие / М. П. Чеснокова. — 2-е изд., перераб. — М. : МАДИ, 2015. — 132 с.

Щерба Л. В. Преподавание иностранных языков в средней школе. Общие вопросы методики / Л. В. Щерба. — 2-е изд. — М. : Высш. шк., 1974. — 112 с.





Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

ISSN 2307-4558 (Print)

ISSN 2414-9489 (Online)