РИТУАЛЬНІСТЬ ЯК ОСОБЛИВІСТЬ ПУБЛІЧНОЇ КОМУНІКАЦІЇ: НА МАТЕРІАЛІ ПОЛІТИЧНИХ ПРОМОВ

Автор(и)

  • Людмила Іванівна Стрій Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, кафедра прикладної лінгвістики, Україна https://orcid.org/0009-0007-9785-588X
  • Алла Миколаївна Кіщенко Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, кафедра прикладної лінгвістики, Україна https://orcid.org/0009-0002-1206-6106

DOI:

https://doi.org/10.18524/2307-4558.2025.44.343834

Ключові слова:

політична комунікація, ритуал, політичні промови, риторика, мережевий дискурс

Анотація

Стаття присвячена дослідженню семіотичних параметрів ритуальності як особливості публічної комунікації на матеріалі політичних промов, зокрема в їхньому функціонуванні в мережевому дискурсі. Актуальність роботи зумовлена тим, що в сучасному світі особистий бренд політика стає невід’ємною частиною його публічного образу, а цей бренд суттєво конструюється через ритуальні практики й символічні дії. У цифрову добу ритуальність набирає нових смислів, значень і втілень: від класичних політичних церемоній вона трансформується у форму мережевого ритуалу-гри, що реалізується в онлайн-комунікації та істотно впливає на індивідуальну й колективну свідомість. Метою роботи є виявити ознаки ритуальності як особливості публічних промов у мережевому дискурсі на матеріалі політичних промов. У науковій розвідці поставлено й розв’язано такі завдання: визначено знакові компоненти ритуальності на матеріалі політичних промов; описано ритуальний характер політичної комунікації в офлайн- і онлайн-вимірах; здійснено семіотичний та лінгвістичний аналіз інавгураційних дій і промов українських політиків; окреслено сучасні тенденції трансформації ритуалу в мережевому політичному дискурсі та специфіку його сакралізації / десакралізації. Об’єктом дослідження є українська політична публічна та мережева комунікація, а предметом – ритуальність як комплекс семіотичних, дискурсивних і комунікативно-прагматичних характеристик політичних промов. Методологічну основу становлять семіотичний підхід до політичного дискурсу, елементи дискурсивного аналізу, контекстуально-інтерпретаційний та компонентний аналіз, що уможливили виявлення символічних кодів ритуальності, опис ритуальних жанрів, інтерпретацію їхніх функцій і стратегій у публічній комунікації. У роботі уточнено дефініцію ритуалу як символічної форми соціальної поведінки, що систематизує сферу емоцій, та запропоновано авторське розуміння ритуального спілкування в мережі як стереотипізованої, повторюваної та культурно закріпленої форми цифрової взаємодії, орієнтованої не стільки на передавання нової інформації, скільки на емоційну стабілізацію, підтримання соціальних зв’язків і відтворення спільної ідентичності. Показано, що питомою відмінністю ритуальності у традиційному та мережевому спілкуванні є ігровий компонент, який зумовлює перехід від  сакрального ритуалу до мережевого ритуалу-гри та сприяє появі бурлескної метамовної комунікативної особистості як характерного типу суб’єкта сучасного політичного онлайн-дискурсу. Окреслено основні ознаки й функції ритуальності у політичній комунікації (формалізація символічних дій, церемоніальність, перформативність, інтегративність, ідеологічність, декларативність) та показано, як вони трансформуються в умовах мережевої взаємодії, зокрема через меметичність, вірусність, мінімальний поріг входження, ігровізацію та емоційно-психологічну підтримку. Зроблені висновки відкривають перспективи подальших досліджень ритуальності в українському мережевому політичному дискурсі, зокрема в напрямах корпусного, мультимодального та інтердисциплінарного аналізу.

Посилання

Nivnia, H. O. (2018) Rytual yak symvolichna forma sotsialnoi komunikatsii [Ritual as a symbolic form of social communication]. Candidate’s thesis. The State Institution "South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky". Available at: https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/eb781c15-0d44-472d-80e5-5b350c68f9ae/content [in Ukrainian].

Nerian, S. O. (2018) ‘Polilohizm komunikatsii v sotsmerezhakh: formy i zhanry’ [Polyglism of communication in social networks: forms and genres], Dialog. Media-Studii [Dialog: Media Studios], (24), pp. 129–141. Available at: https://doi.org/10.18524/2308-3255.2018.24.153396 [in Ukrainian].

Poliakova, T. L. (2014) Linhvostylistychni kharakterystyky zhanru tvitting v anhlomovnii politychnii internet-komunikatsii [Linguostylistic characteristics of the genre of tweeting in English-language political internet communication]. PhD thesis extended abstract. V. N. Karazin Kharkiv National University. [in Ukrainian].

Strii, L. I. (2017) ‘Politychnyi rytual: verbalni ta neverbalni skladnyky’ [Political ritual: verbal and non-verbal components], Odeskyi Linhvistychnyi Visnyk [Odesa Linguistic Bulletin], [spec. iss.], pp. 204–206. [in Ukrainian].

Truba, H. M. (2025) Psykho- i neirolinhvistychna spetsyfika osvitianskoho merezhevoho dyskursu: evrystychne modeliuvannia [Psycho- and neurolinguistic specifics of educational network discourse: heuristic modelling]. Doctoral thesis. Odesa I. I. Mechnikov National University. [in Ukrainian].

Caillois, R. (2011) Games and men: articles and essays on the sociology of culture. Board of Trustees of the University of Illinois, pp. 157–186.

Huizinga, J. (1949) Homo ludens: a study of the play-element in culture. London: Routledge & Kegan Paul.

Kyriakidis, E. (2017) ‘Rituals, games and learning’, in Renfrew, C., Morley, I. and Boyd, M. (eds.) Ritual, play and belief in evolution and early human societies. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 302–308.

Tylor, E. B. (1871) Primitive culture. Researches into the development of mythology, philosophy, religion, art, and custom (2 vols.). London: John Murray, Albemarle Street.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-25

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ДИСКУРСОЛОГІЇ ТА МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМУНІКАЦІЇ