ЛІНГВОПРАВОВИЙ АСПЕКТ РЕКЛАМНОЇ КОМУНІКАЦІЇ В ІНТЕРНЕТІ
DOI:
https://doi.org/10.18524/2307-4558.2025.44.343833Ключові слова:
українська мова в інтернеті, рекламна комунікація, мультимодальність, медіакомунікація, віртуальна комунікація, цифровізація, цифровий дискурс, інтернет-простір, лінгвістична експертиза, юрислінгвістикаАнотація
У статті визначаються комунікативні параметри та правовий статус у віртуальному форматі рекламної комунікації, динаміка якої релевантна диджиталізованим процесам розвитку інформаційного простору. Метою статті є аналіз лінгвоправового аспекту реклами в інтернеті як особливого виду цифрової комунікації, що поєднує маркетингові, інформаційні та юридичні складники. Об’єкт дослідження – рекламна комунікація в інтернеті, предмет дослідження – лінгвоправові особливості організації, функціонування та правового регулювання рекламних повідомлень в інтернет-просторі, зокрема їхня відповідність нормам українського законодавства щодо використання державної мови та дотримання етичних і правових стандартів у сфері комунікації. Методи дослідження: дескриптивний (описовий) метод, порівняльний аналіз, лінгвостилістичний аналіз, метод юрислінгвістичної аналітики, метод узагальнення, що підпорядковані досягненню поставленої мети. Наукова новизна дослідження полягає у комплексному підході до аналізу рекламної комунікації в інтернеті крізь призму взаємодії лінгвістичних і правових чинників із урахуванням змін у законодавстві, зокрема вимог Законів України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» та «Про рекламу». Це дає змогу акцентувати, що реклама в Інтернеті, орієнтована на українських споживачів, має враховувати норму про обов’язкове використання державної мови в різних комунікативних сферах, зокрема при наданні послуг у комерційних цілях (рекламна комунікація). Розглянуто вплив цифрового середовища на адаптацію мовних норм у рекламних повідомленнях, а також виявлено тенденції щодо векторних змін із друкованих та аудіовізуальних форматів реклами на інтерактивні та мультимедійні (нативна, вірусна, спамова та ін. типи реклами). У результаті дослідження сформульовано висновки щодо інтеграції правових вимог у процес створення рекламного продукту та важливості збереження мовної ідентичності в умовах глобалізації цифрового комунікативного простору.
Посилання
Pro zabezpechennia funktsionuvannia ukrainskoi movy yak derzhavnoi [Law of Ukraine “On Ensuring the Functioning of the Ukrainian Language as the State Language”] (2019) Zakon Ukrainy No 2704-VIII vid 25.04.2019 r. [Law of Ukraine No 2704-VIII dated 25.04.2019]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2704-19#Text [in Ukrainian].
Pro media [On Media] (2022) Zakon Ukrainy No 2849-IX vid 13.12.2022 r. [Law of Ukraine No 2849-IX dated 13.12.2022]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2849-20#Text [in Ukrainian].
Pro reklamu [On Advertising] (1996) Zakon Ukrainy No 270/96-VR vid 03.07.1996 r. [Law of Ukraine No 270/96-VR dated 03.07.1996]. Available at: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/270/96-вр#Text [in Ukrainian].
Kutuza, N. V. (2018) Komunikatyvna suhestiia v reklamnomu dyskursi: psykholinhvistychnyi aspect [Communicative suggestion in advertising discourse: psycholinguistic aspect]. Kyiv: Vydavnychyi dim Dmytra Buraho, 648 p. [in Ukrainian].
Shevchenko, L. and Syzonov, D. (2021) Linhvistychna ekspertyza [Linguistic expertise]. Kyiv: Kyivskyi universytet, 64 p.
Makarets, Yu. (2018) ‘Ukrainska mova v internet-prostori: sotsialno-pravovyi ta linhvalnyi vymiry’ [Ukrainian language in the Internet space: socio-legal and linguistic dimensions], Science and Education a New Dimension. Philology, 6[46](159), pp. 38–43. [in Ukrainian].
Syzonov, D. (2024) ‘Henderna stereotypizatsiia v reklami: yuryslinhvistychnyi aspekt’ [Gender stereotyping in advertising: a jurilinguistic aspect], Naukovyi Visnyk Mizhnarodnoho Humanitarnoho Universytetu. Seriia: Filolohiia [Scientific Bulletin of the International Humanitarian University. Series: Philology], (69/1), pp. 63–66. Available at: https://doi.org/10.32782/2409-1154.2024.69.1.14 [in Ukrainian].
Syzonov, D. (2022) ‘Reklamna komunikatsiia u fakhovomu analizi linhvista-eksperta’ [Advertising communication in the professional analysis of a linguistic expert], Aktualni Problemy Ukrainskoi Linhvistyky: Teoriia i Praktyka [Current Issues of Ukrainian Linguistics: Theory and Practice], (45), pp. 15–26. Available at: https://doi.org/10.17721/APULTP.2022.45.15-26 [in Ukrainian].
Shevchenko, L. and Syzonov, D. (2025) Teoriia medialinhvistyky [Theory of medialinguistics], 2nd edn., rev. and exp. Kyiv: Lira-K, 272 p. [in Ukrainian].
Chemerykin, S. (2009) Ukrainska mova v interneti: pozamovni ta vnutrishnostrukturni protsesy [Ukrainian language on the Internet: extralinguistic and intralinguistic processes]. Kyiv: PPVF, 240 p. [in Ukrainian].
Shevchenko, L., Dergach, D., Diadyshcheva-Rosovetska, Yu., Syzonov, D. and Shulinova, L. (2023) Linhvistychna imidzhelohiia: slovnyk terminiv i poniat [Linguistic imageology: dictionary of terms and concepts]. Kyiv: Lira-K, 216 p. [in Ukrainian].
Cook, G. (2001) The discourse of advertising. 2nd edn. Routledge, 444 p.
Ogilvy, D. (2007) Ogilvy on advertising. New edn. Prion Books Ltd, 519 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою.
Публікація праць в Журналі здійснюється на некомерційній основі.