КОНЦЕПТУАЛЬНІСТЬ ТЕКСТУ ЯК ВИЯВ ЕТНОКУЛЬТУРНОГО КОДУ НАЦІОНАЛЬНОЇ ТА АВТОРСЬКОЇ КАРТИН СВІТУ

Автор(и)

  • Тетяна Анатоліївна Єщенко Львівський національний медичний університет імені Данила Галицького, Україна https://orcid.org/0000-0002-3624-5072

DOI:

https://doi.org/10.18524/2307-4558.2023.40.300479

Ключові слова:

текст художній, категорія тексту, підкатегорія тексту, інформативність, концептуальність, концепт, картина світу мовно-національна, картина світу мовно-індивідуальна

Анотація

Мета статті — описати концептуальність як підкатегорію текстової категорії інформативності, зосередитися на мовних засобах вираження цієї типологічної ознаки словесного цілого. Окреслена мета передбачає виконання таких завдань: обґрунтувати існування концептуальності як підкатегорії інформативності в категорійній ієрархії тексту; поакцентувати увагу на концептуальності в аспекті вияву етнокультурних кодів національної та індивідуально-авторської картин світу; описати ключові слова, лексичні повтори, авторські афоризми, а також присвяти, епіграфи, заголовки як мовні засоби реалізації концетуальності. Джерельною базою розвідки слугують українськомовні художні словесні цілі, з яких у спосіб точної і повної інвентаризації здійснено вибірку одиниць (метафор, епітетів, перифраз, оксюморонів тощо), що маніфестують концептуальність як текстову підкатегорію інформативності. У колі уваги художні тексти як класичної української літератури, так і сучасної — Ігоря-Богдана Антонича, Івана Багряного, Оксани Забужко, Марії Матіос, Наталії Назар, Романа Скиби, Григорія Сковороди, Василя Стуса, Лесі Українки, Гната Хоткевича, Тараса Шевченка. Об’єктом вивчення є український поетичний дискурс та його складники (концепти), а предметом — художні образи української поезії та прози як виразники концептуальності як різновиду текстової категорії інформативності. Результатом наукового пошуку стало поглиблення ідеї ієрархічного впорядкування текстових категорій й підкатегорій й визначення концептуальності як інваріантної характеристики словесного цілого, що віддзеркалює окремий аспект типологічної ознаки словесного цілого. Художньо-поетична комунікація в аспекті дискурсивного підходу розглядається як процес, у якому предмет вербальної взаємодії між її учасниками є виявом специфіки мовно-національної картини світу українців. Висновком є те, що категорія інформативності репрезентує текст як комунікативну одиницю. Феномен інформативності зумовлений наявністю в художньому тексті концептуальної інформації, яку запроєктовано у площину автора — з ідеєю твору, у площину читача — з процесом сприйняття тексту як освоєння нової інформації і наближення до авторського задуму. Українськомовні художні тексти є складниками картини світу етносу, вони вміщують у собі колективний досвід, генетично-еволюційне тло якого виражає текстова підкатегорія концептуальності. Концептуальність зреалізовує естетичну ідею твору, координує тему та сюжет, визначає добір мовних засобів тощо. Концепт — аксіологічна призма бачення світу. Художня комунікація здатна виявляти унікальну культуру нації, її традиції, звичаї, менталітет, відтворювати життя людей у національно-історичній своєрідності, а також репрезентувати світогляд неповторної особистості автора-адресанта. Мовними засобами реалізації концептуальності як підкатегорії текстової категорії інформативності є ключові слова, лексичні повтори, авторські афоризми, а також присвяти, епіграфи, заголовки.

Посилання

Batsevych, F., Kochan, I. (2015), Linguistics of the text [Linhvistyka tekstu], Ivan Frankо Lviv National Universyty, Lviv, 316 p.

Boroditsa, S. (2010), “Conceptuality of Dmytro Pavlychko’s artistic thinking in the poetry collection “Three stanzas””, The Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Series: Ніstory of Literature [“Kontseptualnist khudozhnoho myslennia Dmytra Pavlychka v poetychniy zbirtsi “Try strofy”, Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka, Seriia: Literaturoznavstvo], Ternopil’, Issue 29, pp. 63–69.

Bubleinyk, L. (2000), Peculiarities of artistic speech [Osoblyvosti khudozhnoho movlennia], Vezha Publishing House, Lutsk, 179 p.

Vilchynska, T. (2008), “Concept-image in the practice of linguistic-conceptual analysis of a poetic text”, Scientific bulletin of Lesya Ukrainka Volyn National University [“Kontsept-obraz u praktytsi linhvokontseptualnoho analizu poetychnoho tekstu”, Naukovyi visnyk Volynskoho natsionalnoho universytetu im. Lesi Ukrainky], Lutsk, Issue 2: Philological sciences, pp. 161–165.

Hrushko, N. (2001), “Text categories as a factor of text systematicity”, Linguistic studies [“Tekstovi katehorii yak faktor tekstovoi systemnosti”, Linhvistychni studii], Vasyl’ Stus Donetsk National University, Donetsk, Issue 8, pp. 192–196.

Davydiuk, Yu. (2012), “Universal categories of artistic text”, Zhytomyr Ivan Franko State University Journal [“Universalni katehorii khudozhnoho tekstu”, Visnyk Zhytomyrskoho derzhavnoho universytetu], Zhytomyr, Issue 65, pp. 229–232.

Dyshliuk, I. (2009), “Conceptuality of Lina Kostenko’s poetic speech”, Scientific papers of Kamianets-Podilsky Ivan Ohiyenko National University, Philological Sciences [“Kontseptuialnist poetychnoho movlennya Liny Kostenko”, Naukovi pratsi Kamianets-Podilskoho natsionalnoho universytetu imeni Ivana Ohiienka], Aksioma Publishing House, Kamianets-Podilsky, Issue 20, pp. 172–175.

Yeshchenko, T. (2009), Linguistic analysis of the text [Linhvistychnyi analiz tekstu], Akademiya Publishing House, Kyiv, 264 p.

Yeshhenko, T. (2018), Textual-anthropocentric dimension of the metaphor of Ukrainian poets of the 1990s [Tekstovo-antropocentrychnyi vymir metafory ukrayins’koyi poeziyi 1990-kh], Akademvydav, Kyiv, 380 p.

Yeshhenko, T. (2021), The phenomenon of artistic text: communicative, semantic and pragmatic aspects [Fenomen khudozhnoho tekstu: komunikatyvnyi, semantychnyi i prahmatychnyi aspekty], Lvivskyi natsionalnyi medychnyi universytet imeni Danyla Halytskoho, Lviv, 470 p.

Zahnitko, A. (2007), Linguistics of the text: theory and practice [Linhvistyka tekstu: teoriya i praktykum], Yuho-Vostok Publishing House, Donetsk, 314 p.

Kononenko, V. (2004), Concepts of Ukrainian discourse [Kontsepty ukrainskoho dyskursu], Play Publishing House, Kyiv-Ivano-Frankivsk, 248 p.

Krupa, M. (2008), Linguistic analysis of the artistic text [Linhvistychnyi analiz khudozhnoho tekstu], Pidruchnyky i posibnyky Publishing House, Ternopil, 432 p.

Kochan, I. (2009), Linguistic analysis of the text [Linhvistychnyi analiz tekstu], Znannia Publishing House, Kyiv, 423 p.

Petrinska, T. (2009), “Textual concept as a projection of the linguistic picture of the world in discourse”, New Philology [“Tekstovyi kontsept yak proektsiya movnoi kartyny svitu v dyskursi”, Nova filolohiya], Zaporizhzhia National University, Zaporizhzhia, Issue 35, pp. 127–130.

Poberezska, H (2007), The category of informativeness in the texts of official documents [Katehoriya informatyvnosti u tekstakh sluzhbovykh dokumentiv], URL: http://www.rusnauka.com

Radziyevska, T. (2010), Essays on conceptual analysis and text linguistics. Text — society — culture — language personality [Narysy z kontseptualnoho analizu ta linhvistyky tekstu. Tekst — sotsium — kultura — movna osobystist], Inform.-analit. Ahentstvo, Kyiv, 491 p.

Slukhai, N. (2011), Cognitology and conceptology in linguistic coverage [Kohnitolohiya ta kontseptolohiya v linhvistychnomu vysvitlenni], Kyiv University Publishers, Kyiv, 67 p.

Tarasova, O. (2007), “Types of information in a poetic text”, Problems of word, sentence and text semantics: Collection of scientific papers [“Riznovydy informatsii u poetychnomu teksti”, Problemy semantyky slova, rechennia ta tekstu: zbirnyk naukovykh prats’], Kyiv National Linguistic University Press, Kyiv, Issue 18, pp. 111–117.

Urys, T. (2016), “Archetype as an aesthetic dominant of artistic expression of the mode of national identity in modern Ukrainian poetry”, Scientific Bulletin of Uzhhorod National University. Series: Philology [“Arkhetyp yak estetychna dominanta khudozhnoho vyrazhennia modusu natsionalnoi identychnosti v suchasniy ukrainskiy poezii” Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Seriya: Filolohiya], Uzhhorod, Issue 1 (35), pp. 96–100.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-14

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ПРАГМАЛІНГВІСТИКИ І ЛІНГВОДИДАКТИКИ