ЛІНГВОКУЛЬТУРНІ ОСОБЛИВОСТІ РЕПЕРЗЕНТАЦІЇ КОНЦЕПТУ «МОРЕ» В АНГЛОМОВНІЙ ПРЕСІ (НА МАТЕРІАЛІ ЗАГОЛОВКІВ «THE TIMES», ЯКІ МІСТЯТЬ КОМПОНЕНТ SEA)

Автор(и)

  • Ольга Костянтинівна Шевченко Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Україна https://orcid.org/0000-0002-5714-2902

DOI:

https://doi.org/10.18524/2307-4558.2023.40.300475

Ключові слова:

лінгвокультурологічне поле, концепт МОРЕ, газетний заголовок, «The Times», англійська мова

Анотація

У статті досліджується концепт МОРЕ, який є ключовим у мовній свідомості англійців, що яскраво відображено у мовній і концептуальній картинах світу. Цей факт знаходить втілення у мовній семантиці та комунікативній діяльності. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю вивчення феномену моря як окремої, самостійної культурної галузі буття, без якої неможливо уявити перебіг історичного розвитку Великої Британії, а також виявлення та ідентифікації відповідних смислових компонентів, що формують концепт МОРЕ. Специфіка та семіотична наповненість концепту МОРЕ безпосередньо пов’язана з історичним і культурним досвідом народу, з особливостями географічного розташування (острівного проживання), а також з тими реаліями, які оточують представників цього народу. Вивчення газетних заголовків у контексті морського фрагменту картини світу англійців стало об’єктом дослідження з тієї причини, що світ, природні об’єкти і явища входять в культурний світ британської лінгвоспільноти. Виявлення національної культурної специфіки мовної свідомості носіїв цієї культури пов’язано з вивченням змісту побутових уявлень про реальний світ. Море, яке є невід’ємною частиною британського ландшафту, завжди мало великий вплив на самосвідомість і мову цієї нації. Метою дослідження є виявлення специфіки функціювання лексеми sea в заголовках газети «The Times». Предметом нашого дослідження є вивчення структурних і семантичних характеристик, інформаційної рубрикації заголовків публікацій публіцистичного дискурсу, що входить до образного концепту МОРЕ. Робота проводиться в межах лінгвокультурологічного підходу, що є синтезом декількох методів дослідження, в тому числі концептуального аналізу, дефініційного аналізу та польового методу. Дослідження було проведено на матеріалі англійської мови. Джерелом мовного матеріалу послужили заголовки журнальних текстів британського періодичного видання «The Times» за період з 1 липня 2021 по 1 липня 2022 р.

Посилання

Anufriieva, N. (2019), “Structural and semantic peculiarities of newspaper headlines”, International Humanitarian University Herald. Philology [“Strukturno-semantychna spetsifika hazetnykh zaholovkiv”, Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho Humanitarnoho universitetu. Filolohiya], Odesa, Vol. 38, part 3, pp. 7–9.

Mala, J. (2015), “Newspaper headline as a means of expressiveness in political discourse”, Bulletin of Donetsk National University, Series B, The Humanities [“Hazetnyi zaholovok yak zasib ekspresyvizatsii v politychnomu diskursi”, Visnyk Donetskoho natsionalnoho universytetu, Seriya B: Humanitarni nauky], Vinnitsya, No. 1–2, pp. 155–159.

Matsko, L. (2011), “Linguocultural analysis of the artistic text”, Word Culture [“Linhvokulturolohichnyi analiz khudozhnyoho tekstu”, Kultura slova], Kyiv, Issue, 75, pp. 56–66.

Onishchenko, Yu. O. (2014), “The role of the phraseological headline in the newspaper publicistic discourse”, Scientific notes of Taurida National V. I. Vernadsky University, series Philology. Social Communications [“Rol’ zaholovka frazeolohizmu v hazetno-publitsystychnomu dyscursi”, Uchenyye zapiski TNU im. V. I. Vernadskogo, Filologiya, Sotsialnye kommunikatsii], Vol. 27 (66), No. 3, pp. 131–135, available at: https://sn-philol.cfuv.ru/wp-content/uploads/2016/12/019onischenko.pdf/

Savchenko, O. (2017), “Ethic and cultural peculiarities of the semantics of paronyms with the SEA component”, Young Scientist [“Etnokulturni osoblyvosti semantyky paremiy z komponentom MORE/SEA”, Molodyi vchenyi], Volume 43, pp. 228–233.

Selivanova, О. (2008), Modern linguistics: tendencies and problems [Suchasna linhvistyka: napriamy ta problemy], Dovkillya-К Publishing House, Poltava, 712 p.

Lakoff, G., Johnson, M. (2003), Metaphors we live by, Chicago University Press, Chicago, 191 p.

Mentz, S. (2009), “Toward a Blue Cultural Studies: The Sea, Maritime Culture, and Early Modern English Literature”, Literature Compass, No. 6, pp. 997–1013, available at: https://stevementz.com/wp-content/uploads/2012/07/Toward-a-Blue-Cultural-Studies.pdf/

Ville, S. (2017), “Britain as a maritime civilization: economy, culture and place in the making of a seafaring nation”, Ocean Discourse, No. 6, pp. 241–268, available at: https://ro.uow.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=4185&-context=lhapapers/

New World Encyclopedia, available at: http://www.newworldencyclopedia.org/

OED — Online Etymology Dictionary (2017), available at: http://www.etymonline.com/

OALD — Oxford Advanced Learner’s Dictionary (2020), Oxford University Press, Oxford, 1773 p.

The Times: newspaper, available at: https://www.thetimes.co.uk/

Wikipedia, available at: http://en.wikipedia.org/wiki/

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-14

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ПРАГМАЛІНГВІСТИКИ І ЛІНГВОДИДАКТИКИ