ЛІНГВОКУЛЬТУРНІ ОСОБЛИВОСТІ РЕПЕРЗЕНТАЦІЇ КОНЦЕПТУ «МОРЕ» В АНГЛОМОВНІЙ ПРЕСІ (НА МАТЕРІАЛІ ЗАГОЛОВКІВ «THE TIMES», ЯКІ МІСТЯТЬ КОМПОНЕНТ SEA)
DOI:
https://doi.org/10.18524/2307-4558.2023.40.300475Ключові слова:
лінгвокультурологічне поле, концепт МОРЕ, газетний заголовок, «The Times», англійська моваАнотація
У статті досліджується концепт МОРЕ, який є ключовим у мовній свідомості англійців, що яскраво відображено у мовній і концептуальній картинах світу. Цей факт знаходить втілення у мовній семантиці та комунікативній діяльності. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю вивчення феномену моря як окремої, самостійної культурної галузі буття, без якої неможливо уявити перебіг історичного розвитку Великої Британії, а також виявлення та ідентифікації відповідних смислових компонентів, що формують концепт МОРЕ. Специфіка та семіотична наповненість концепту МОРЕ безпосередньо пов’язана з історичним і культурним досвідом народу, з особливостями географічного розташування (острівного проживання), а також з тими реаліями, які оточують представників цього народу. Вивчення газетних заголовків у контексті морського фрагменту картини світу англійців стало об’єктом дослідження з тієї причини, що світ, природні об’єкти і явища входять в культурний світ британської лінгвоспільноти. Виявлення національної культурної специфіки мовної свідомості носіїв цієї культури пов’язано з вивченням змісту побутових уявлень про реальний світ. Море, яке є невід’ємною частиною британського ландшафту, завжди мало великий вплив на самосвідомість і мову цієї нації. Метою дослідження є виявлення специфіки функціювання лексеми sea в заголовках газети «The Times». Предметом нашого дослідження є вивчення структурних і семантичних характеристик, інформаційної рубрикації заголовків публікацій публіцистичного дискурсу, що входить до образного концепту МОРЕ. Робота проводиться в межах лінгвокультурологічного підходу, що є синтезом декількох методів дослідження, в тому числі концептуального аналізу, дефініційного аналізу та польового методу. Дослідження було проведено на матеріалі англійської мови. Джерелом мовного матеріалу послужили заголовки журнальних текстів британського періодичного видання «The Times» за період з 1 липня 2021 по 1 липня 2022 р.
Посилання
Anufriieva, N. (2019), “Structural and semantic peculiarities of newspaper headlines”, International Humanitarian University Herald. Philology [“Strukturno-semantychna spetsifika hazetnykh zaholovkiv”, Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho Humanitarnoho universitetu. Filolohiya], Odesa, Vol. 38, part 3, pp. 7–9.
Mala, J. (2015), “Newspaper headline as a means of expressiveness in political discourse”, Bulletin of Donetsk National University, Series B, The Humanities [“Hazetnyi zaholovok yak zasib ekspresyvizatsii v politychnomu diskursi”, Visnyk Donetskoho natsionalnoho universytetu, Seriya B: Humanitarni nauky], Vinnitsya, No. 1–2, pp. 155–159.
Matsko, L. (2011), “Linguocultural analysis of the artistic text”, Word Culture [“Linhvokulturolohichnyi analiz khudozhnyoho tekstu”, Kultura slova], Kyiv, Issue, 75, pp. 56–66.
Onishchenko, Yu. O. (2014), “The role of the phraseological headline in the newspaper publicistic discourse”, Scientific notes of Taurida National V. I. Vernadsky University, series Philology. Social Communications [“Rol’ zaholovka frazeolohizmu v hazetno-publitsystychnomu dyscursi”, Uchenyye zapiski TNU im. V. I. Vernadskogo, Filologiya, Sotsialnye kommunikatsii], Vol. 27 (66), No. 3, pp. 131–135, available at: https://sn-philol.cfuv.ru/wp-content/uploads/2016/12/019onischenko.pdf/
Savchenko, O. (2017), “Ethic and cultural peculiarities of the semantics of paronyms with the SEA component”, Young Scientist [“Etnokulturni osoblyvosti semantyky paremiy z komponentom MORE/SEA”, Molodyi vchenyi], Volume 43, pp. 228–233.
Selivanova, О. (2008), Modern linguistics: tendencies and problems [Suchasna linhvistyka: napriamy ta problemy], Dovkillya-К Publishing House, Poltava, 712 p.
Lakoff, G., Johnson, M. (2003), Metaphors we live by, Chicago University Press, Chicago, 191 p.
Mentz, S. (2009), “Toward a Blue Cultural Studies: The Sea, Maritime Culture, and Early Modern English Literature”, Literature Compass, No. 6, pp. 997–1013, available at: https://stevementz.com/wp-content/uploads/2012/07/Toward-a-Blue-Cultural-Studies.pdf/
Ville, S. (2017), “Britain as a maritime civilization: economy, culture and place in the making of a seafaring nation”, Ocean Discourse, No. 6, pp. 241–268, available at: https://ro.uow.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=4185&-context=lhapapers/
New World Encyclopedia, available at: http://www.newworldencyclopedia.org/
OED — Online Etymology Dictionary (2017), available at: http://www.etymonline.com/
OALD — Oxford Advanced Learner’s Dictionary (2020), Oxford University Press, Oxford, 1773 p.
The Times: newspaper, available at: https://www.thetimes.co.uk/
Wikipedia, available at: http://en.wikipedia.org/wiki/
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою.
Публікація праць в Журналі здійснюється на некомерційній основі.