ПРО ДЕЯКІ ШЛЯХИ РОЗВ’ЯЗАННЯ ПРОБЛЕМИ ТЕРМІНОЛОГІЧНОЇ ПАРОНІМІЇ У НАВЧАННІ ФІЛОЛОГІВ – ФАХІВЦІВ ІНОЗЕМНИХ МОВ
DOI:
https://doi.org/10.18524/2307-4558.2022.38.269915Ключові слова:
власне ім'я, ономастика, ономасіологія, українська мова, російська мова, онімна лексика, об'єкт дослідження ономастики, об’єкт дослідження ономасіологіїАнотація
Анотація. Мета цього дослідження – показати на конкретному прикладі зіставлення значень термінів-паронімів ономасіологія і ономастика можливості формування науково-гуманітарного мислення студента-філолога в процесі ознайомлення з теорією слова. Об'єктами вивчення є ситуації використання процесів і історії становлення ономасіології і ономастики як самостійних наукових напрямів мовознавства в технологіях розвиваючого навчання, пов'язаних з формуванням науково-гуманітарного мислення студента. Предмет дослідження – шляхи розвитку наукового мислення початківця дослідника і прищеплення інтересу до наукової роботи при знятті труднощів у розумінні термінів-паронімів. Використано методи емпіричного, фонетичного, семантичного, порівняльного, структурного аналізу, наукової дидактики, описовий метод, деякі процедури методу дидактичного експерименту. У результаті проведеної роботи було проаналізовано й описано технологію розвиваючого навчання студентів-філологів, яка витікає з необхідності зняття труднощів розуміння термінів-паронімів ономасіологія і ономастика в українському мовознавстві та ономасиология і ономастика в російському мовознавстві. Висновок. Зняття труднощів у розумінні лінгвістичних термінів-паронімів є ефективним засобом у процесі розвитку у студентів-філологів емпіричного, теоретичного, професійного та наукового мислення. Цей засіб можна активно використовувати в педагогіці вищої школи як одну з перспективних технологій розвиваючого навчання професії.
Посилання
Альтшуллер Г. С. Найти идею : Введение в ТРИЗ — теорию решения изобретательских задач. Москва : Альпина Бизнес Букс, 2007. 400 с.
Андреев В. И. Педагогика высшей школы. Инновационно-прогностический курс : учеб. пособие. Казань : Центр инновационных технологий, 2013. 500 с.
Арутюнова Н. Д. Номинация и текст. Языковая номинация (виды наименований). Москва : Наука, 1977. С. 304–357.
Большой фразеологический словарь русского языка. Значение. Употребление. Культурологический комментарий / Отв. ред. д-р филол. наук В. Н. Телия. Москва : АСТ-ПРЕСС КНИГА, 2006. 784 с.
Большой энциклопедический словарь. Языкознание / гл. ред. В. Н. Ярцева. Москва : Большая Российская энциклопедия, 1998. 683 с.
Бондалетов В. Д. Русская ономастика : Учеб. пособие. Москва : Просвещение, 1983. 224 с.
Вишнякова О. В. Паронимы современного русского языка. Москва : Русский язык, 1981. 247 с.
Есакова М. Н., Кольцова Ю. Н. Имя собственное как знак, характеризующий качество предмета. Материалы III междунар. научно-практич. конф. «Русский язык в современном мире : традиции и инновации в преподавании русского языка как иностранного и переводе. Салоники, 2013. С. 386–393.
Жеребило Т. В. Словарь лингвистических терминов. 5-е изд., испр. и доп. Назрань : Пилигрим, 2010. 486 с.
Зарицкий Н. С., Мухамедова Л. Г. Cистема способов образования номинативных единиц в русском языке. Русское языкознание. Киев : Либідь, 1990. С. 50–56.
Захаренко И. В. К вопросу о каноне и эталоне в сфере прецедентных феноменов. Язык, сознание, коммуникация : Сб. статей. Москва : Филология, 1997. Вып. 1. С. 104–114.
Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность. Москва : ЛКИ; УРСС Эдиториал, 2010. 264 с.
Матюшкин А. М. Проблемные ситуации в мышлении и обучении. Москва : Директмедиа Паблишинг, 2008. 392 с.
Николаева Т. М. Актуальное членение – категория грамматики текста. Вопросы языкознания. 1972. № 2. С. 43–55.
Степанов Е. Н. Лексическая и семантическая дистрибуция существительных лексико-семантического поля «атмосферные осадки» в русском языке : методический аспект. Одеська лінгвістична школа : інтеграція підходів : колективна монографія. Одеса : ПолиПринт, 2016. С. 63–78.
Суперанская А. В. Языковые и внеязыковые ассоциации собственных имён. Антропонимика : сб. науч. тр. Москва : Наука, 1970. С. 7–17.
Уфимцева А. А. Типы словесных знаков (Вопросы семиотической природы словесных знаков). Москва: УРСС, 2020. 208 с.
Хуторской А. В. Современная дидактика : Учеб. пособие. 2-е изд., перераб. Москва : Высш. шк., 2007. 639 с.
Шумарина Т. Ф. Коннотативная структура антропонимических форм в речевой коммуникации. Актуальные вопросы русской ономастики. Киев : МК ВО, 1988. С. 50–56.
Onomasiology. Academic Dictionaries and Encyclopedias. URL : https://en-academic.com/dic.nsf/enwiki/771647/
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою.
Публікація праць в Журналі здійснюється на некомерційній основі.