ПРО ДЕЯКІ ШЛЯХИ РОЗВ’ЯЗАННЯ ПРОБЛЕМИ ТЕРМІНОЛОГІЧНОЇ ПАРОНІМІЇ У НАВЧАННІ ФІЛОЛОГІВ – ФАХІВЦІВ ІНОЗЕМНИХ МОВ
DOI:
https://doi.org/10.18524/2307-4558.2022.38.269915Ключові слова:
власне ім'я, ономастика, ономасіологія, українська мова, російська мова, онімна лексика, об'єкт дослідження ономастики, об’єкт дослідження ономасіологіїАнотація
Мета цього дослідження – показати на конкретному прикладі зіставлення значень термінів-паронімів ономасіологія і ономастика можливості формування науково-гуманітарного мислення студента-філолога в процесі ознайомлення з теорією слова. Об'єктами вивчення є ситуації використання процесів і історії становлення ономасіології і ономастики як самостійних наукових напрямів мовознавства в технологіях розвиваючого навчання, пов'язаних з формуванням науково-гуманітарного мислення студента. Предмет дослідження – шляхи розвитку наукового мислення початківця дослідника і прищеплення інтересу до наукової роботи при знятті труднощів у розумінні термінів-паронімів. Використано методи емпіричного, фонетичного, семантичного, порівняльного, структурного аналізу, наукової дидактики, описовий метод, деякі процедури методу дидактичного експерименту. У результаті проведеної роботи було проаналізовано й описано технологію розвиваючого навчання студентів-філологів, яка витікає з необхідності зняття труднощів розуміння термінів-паронімів ономасіологія і ономастика в українському мовознавстві та ономасиология і ономастика в російському мовознавстві. Висновок. Зняття труднощів у розумінні лінгвістичних термінів-паронімів є ефективним засобом у процесі розвитку у студентів-філологів емпіричного, теоретичного, професійного та наукового мислення. Цей засіб можна активно використовувати в педагогіці вищої школи як одну з перспективних технологій розвиваючого навчання професії.
Посилання
Altshuller, G. S. (2007), Finding an idea : An introduction to the TRIZ theory of inventive problem solving [Nayti ideyu : Vvedenie v ТRIZ-teoriyu resheniya izobretatrl’skikh zadach], Alpina Business Books Publishing, Moscow, 400 p.
Andreev, V. I. (2013), Pedagogy of higher school. Innovation and prognostic course : study guide [Pedagogika vysshey shkoly. Innovatsionno-prognosticheskiy kurs : ucheb. posobie], Center of Innovative Technologies, Kazan, 500 p.
Arutyunova, N. D. (1977), “Nomination and text”, Language nomination (types of names) [“Nominatsiya i tekst”, Yazykovaya nominatsiya (vidy naimenovaniy)], Nauka Publishing House, Moscow, pp. 304–357.
Telia, V. N. (ed.) (2006), A large phraseological dictionary of the Russian language. Meaning. Usage. Culturological commentary [Bol’shoy frazeologicheskiy slovar’ russkogo yazyka. Znachenie. Upotreblenie. Kulturologicheskiy kommentariy], AST-PRESS BOOK, Moscow, 784 p.
Yartseva, V. N. (ed.) (1998), A large encyclopedic dictionary. Linguistics [Bol’shoy entsiklopedicheskiy slovar’. Yazykoznanie], The Great Russian Encyclopedia Publishing, Moscow, 683 p.
Bondaletov, V. D. (1983), Russian onomastics : Textbook [Russkaya onomastika : ucheb. posobie], Prosveshchenie Publishing House, Moscow, 224 p.
Vishnyakova, O. V. (1981), Paronyms of the modern Russian language [Paronimy sovremennogo russkogo yazyka], Russian Language Publishing House, Moscow, 247 p.
Esakova, M. N., Kol’tsova, Yu. N. (2013), “Proper name as a sign characterizing the quality of an object”, Proceedings of the III International Scientific and Practical Conference The Russian Language in the Modern World : Traditions and innovations in teaching Russian as a Foreign language and translation [“Imya sobstvennoye kak znak, kharakterizuyushchiy kachestvo predmeta”, Materialy III mezhdunar. nauch.-praktich. konf. «Russkiy yazyk v sovremennom mire : traditsii i innovatsii v prepodavanii russkogo yazyka kak inostrannogo i perevode], Thesaloniki, pp. 386–393.
Zherebilo, T. V. (2010), Dictionary of linguistic terms, 5th ed., corr. and add. [Slovar’ lingvisticheskikh terminov, 5-e izd., ispr. i dop.], Pilgrim Publishing House, Nazran, 486 p.
Zaritsky, N. S., Mukhamedova, L. G. (1990), “The system of ways of nominative units formation in the Russian language”, Russian linguistics [“Sistema sposobov obrazovaniya nominativnykh edinits v russkom yazyke”, Russkoye yazykoznanie], Lybid’ Publishing House, Kiev, pp. 50–56.
Zakharenko, I. V. (1997), “On the question of the canon and the standard in the field of precedent phenomena”, Language, consciousness, communication : Collection of articles [“K voprosu o kanone i etalone v sfere pretsedentnykh fenomenov”, Yazyk, soznanie, kommunikatsiya : Sb. statey], Philology Publishing, Moscow, issue 1, pp. 104–114.
Karaulov, Yu. N. (2010), Russian language and lingual personality [Russkiy yazyk i yazykovaya lichnost’],LKI; URSS Editorial, Moscow, 264 p.
Matyushkin, A. M. (2008), Problematic situations in thinking and learning [Problemnyye situatsii v myshlenii i obuchenii], Directmedia Publishing, Moscow, 392 p.
Nikolaeva, T. M. (1972), “Actual division is a category of text grammar”, Topics in the study of language [“Aktual’noye chlenenie — kategoriya grammatiki teksta”, Voprosy yazykoznaniya], No. 2, pp. 43–55.
Stepanov, Ie. N. (2016), “Lexical and semantic distribution of nouns of the lexico-semantic field “atmospheric precipitation” in the Russian language : methodological aspect”, Odessa linguistic school : integration of approaches : collective monograph [“Leksicheskaya i semanticheskaya distributsiya sushchestvitel’nykh leksiko-semanticheskogo polya “atmosfernyye osadki” v russkom yazyke : metodicheskiy aspect”, Odes’ka linhvistychna shkola : intehratsiya pidkhodiv : kolektyvna monohrafiya], PolyPrint Publishing House, Odessa, pp. 63–78.
Superanskaya, A. V. (1970), “Linguistic and extra-linguistic associations of proper names”, Anthroponymy : Collection of scientific works [“Yazykovyye i vneyazykovyye assotsiatsii sobstvennykh imyon”, Antroponimiya : Sb. nauch. trudov], Nauka Publ. House, Moscow, pp. 7–17.
Ufimtseva, A. A. (2020), Types of verbal signs (Questions of the semiotic nature of verbal signs) [Tipy slovesnykh znakov (Voprosy semioticheskoy prirody slovesnykh znakov)], URSS Publishing House, Moscow, 208 p.
Khutorskoy, A. V. (2007), Modern didactics : Textbook, 2nd ed., modified [Sovremennaya didaktika : ucheb. posobie, 2-e izd., pererab.], Vysshaya shkola Publishing House, Moscow, 639 p.
Shumarina, T. F. (1988), “Connotative structure of anthroponymic forms in speech communication”, Topical issues of Russian onomastics [“Konnotativnaya struktura antroponimicheskikh form v rechevoy kommunikatsii”, Aktual’nyye voprosy russkoy onomastiki], Methodical Cabinet of Higher Education Press, Kiev, pp. 50–56.
“Onomasiology”, Academic Dictionaries and Encyclopedias. Available at: https://en-academic.com/dic.nsf/enwiki/771647/ (date of access: September, 17, 2022).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою.
Публікація праць в Журналі здійснюється на некомерційній основі.