ЕЛЕМЕНТИ ЯЗИЧНИЦЬКОГО КОДУ В ПОЕТИЦІ РОМАНУ ГУЗЕЛІ ЯХІНОЇ «ЗУЛЕЙХА ВІДКРИВАЄ ОЧІ»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18524/2307-4558.2021.36.249716

Ключові слова:

язичницький код, народна демонологія, образ, міфологема, річка та ліс у картині світу, персонаж, художня роль, Гузель Яхіна

Анотація

Вихідною тезою дослідження, представленого в цій статті, є твердження про значимість язичницького світосприйняття, елементів язичницької картини світу та народної демонології в поетиці роману Гузелі Яхіної «Зулейха відкриває очі» (2015). Мета статті — показати схожі міфологеми, що збереглися у східних слов'ян і татар, які проживали на суміжних територіях ще в язичницьку для цих народів епоху [2]. Об'єктом цього дослідження виступають елементи язичницького коду, які відіграють істотну роль у поетиці роману, а предметом — міфологічна свідомість персонажів. У результаті аналізу виявлено рівні поетики, що виявляють елементи загального для східнослов'янського й татарського язичницького коду, представлено їх зміст і визначено художню роль. Найчастіше Гузель Яхіна використовує язичницькі міфологеми в першій частині та першому розділі другої частини роману, де представлено звичний побут героїні. Висновки. Найважливіші язичницькі міфологеми, спільні для російської і татарської картин світу та відбиті в романі, — «річка» та «ліс». Для характеристики героїв автор використовує природні образи, зокрема зооніми та міфоніми. Найбільш репрезентативні в цьому плані образи Груні, Зулейхи, Упиріхи. Фізичні та фізіологічні особливості Груні описано за допомогою зіставлення з ведмедицею та конем, Зулейхи — з мокрою куркою, Упиріхи — з Бабою Ягою. У поетиці роману Гузелі Яхіної великий ступінь значущості язичницького світосприйняття: елементи язичницького коду мають широку різноманітність художніх функцій на рівнях системи персонажів, сюжетобудування, ідейно-тематичної своєрідності, образотворчо-виразних засобів.

Посилання

Долгов В. Г. Особенности функционирования поэтонимов в романе Г. Яхиной «Зулейха открывает глаза». Идиолект русской языковой личности как отражение лингвокультурной ситуации в славянском пограничье : сб. докл. участников Междунар. науч. форума (г. Новозыбков, 23–26.10.2019 г.). Брянск : АВЕРС, 2019. С. 518–524.

Каиржанов А. К. Византизм и ментальность Киевской Руси, часть І. Раздумья на степной дороге, часть ІІ. Киев : Изд. дом Дмитрия Бураго, 2012. 312 с.

Славянские древности. Этнолингвистический словарь : в 5 т. / Под общ. ред. Н. И. Толстого. Москва : Международные отношения, 1995–2012.

Степанов Е. Н. Русские паремии с тюркизмами бытового дискурса : лингвокультурный аспект. Мова : науково-теоретичний часопис з мовознавства. Одеса : Астропринт, 2016. № 26. С. 111–119.

Яхина Г. Ш. Зулейха открывает глаза. Москва : Изд-во АСТ: Редакция Елены Шубиной, 2015. 508 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-04-01

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ЛІНГВОКОНЦЕПТОЛОГІЇ ТА ДИСКУРСОЛОГІЇ