БРІКОЛАЖ ТА НОНСЕЛЕКЦІЯ ЯК МОВНІ СТРАТЕГІЇ РЕП-ГУРТУ “МУТАНТ ЪХВЛАМ”
DOI:
https://doi.org/10.18524/2307-4558.2021.36.244936Ключові слова:
реп, бріколаж, нонселекція, неоміфологізм, остмодернізм, дискурсАнотація
Мета статті — окреслити особливості реп-дискурсу як самобутнього мовного інтегрального феномену ХХІ сторіччя, схарактеризувати мовні стратегії одного з андеграундних російських реп-гуртів. Актуальність роботи зумовлена малодослідженістю репу як художньої дискурсивної формації. Об’єктом аналізу є тексти реп-гурту “Муант Ъхвлам”, предметом розгляду — лінгвістичні особливості полікодових творів, застосування постмодернових принципів до організації треків гурту. У результаті дослідження була встановлена контекстуальна кореляція між актуальною культурною парадигмою та розвитком нового музично-вербального жанру. Було задіяно постмодерністичний кут зору на ідеологічні та мовні засади побутування репу, надано припущення про неоміфологічний характер реп-наративу. Висновки: реп являє собою окремий тип усного дискурсу, безвідносний до поетичної або прозової традиції, має гібридну природу та гнучку структуру, що дозволяє суб’єкту мовлення діяти у межах жанру вільно, вдаватися до мовних експериментів та гри. Творчому доробку реп-гурту «Мутант Ъхвлам» властиві формотворчі принципи нонселекції та бріколажу, за допомогою яких конструюється авторський неоміфологічний світ. Нонселекція як відсутність послідовності і завершеності наративу проявляє себе на лексичному, граматичному та синтаксичному рівнях. Фрагментарність, алогічність мовних конструкцій у текстах гурту дезорієнтують реципієнта в інформаційному просторі, змушуючи безуспішно домислювати потенційні міжобразні зв'язки, інтенції суб'єкта мовлення та аксіологію децентралізованого наративу. Бріколаж як інструмент текстотворення “перескладає” уламки культурних кодів різного походження в еклектичний мовний калейдоскоп, підсилюючи ефект хаосу нонселекції, та створює мережу першоджерел для множинної інтерпретації.
Посилання
Амрахова А. Когнитивные основания постмодернизма в музыке. Международный музыкальный культурологический журнал “Harmony”. URL : http://harmony.musigi dunya.az/RUS/reader.asp?s=1&txtid=467/
Гребенюк Т. В. Художня культура українського постмодернізму (на матеріалі сучасної прози) : Навчальний посібник з курсу «Культурологія». Запоріжжя : Запорізький державний медичний університет, 2007. 136 с.
Гришина Е. А. Русский рэп как саморефлексия поколения. Вестник РГГУ. Философия. Социология. Искусствоведение. Москва, 2019. № 3. С. 86–96.
Завалишин А. Ю., Костюрина Н. Ю. Русская рэп-культура : специфика научного анализа. Журнал интегративных исследований культуры. Санкт-Петербург, 2020. Т. 2. № 1. С. 60–68.
Ильин И. Постмодернизм : Словарь терминов / ИНИОН РАН (отдел литературоведения). Москва : INTRADA, 2001. С. 180–184.
Кибрик А. А. Когнитивные исследования по дискурсу. Вопросы языкознания. Москва, 1994. № 5. С. 126–139.
Леви-Стросс К. Первобытное мышление. Москва : ТЕРРА—Книжный клуб; Республика, 1999. 392 с.
«Мутант Ъхвлам» на музичному порталі last.fm. URL : https://www.last.fm/ru/music/ %D0 %9C %D1 %83 % D1 %82 %D0 %B0 %D0 %BD %D1 %82+ %D0 %AA %D1 %85 %D0 %B2 %D0 %BB %D0 %B0 %D0 %BC (дата звернення : 19.11.2021)
Николаева Ю. В., Кибрик А. А., Фёдорова О. В. Структура устного дискурса : взгляд со стороны мультимодальной лингвистики. Компьютерная лингвистика и интеллектуальные технологии : по материалам ежегодной международной конференции «Диалог 2015». Москва, 2015. Вып. 14 (21). С. 487–499.
Рэпчик, Воденников и другие : онлайн-обговорення феномену реп-музики учасниками журналу «Метажурнал». URL : https://www.youtube.com/watch?v=GsWQROjheng (дата звернення: 17.11.2021).
Статечная С. А., Степанов Е. Н. Конструкции бессоюзной связи как средство выражения динамики песенного текста русского рока (на примере дискографии группы «Ария»). Мова : науково-теоретичний часопис з мовознавства. Одеса : Астропринт, 2018. № 30. С. 90–98. DOI: 10.18524/2307–4558.2018.30.154334.
Строева О. В. Неомифологические черты в современном визуальном искусстве. Культура и искусство. 2019. № 2. С. 7–13.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою.
Публікація праць в Журналі здійснюється на некомерційній основі.