УРБАНІСТИЧНІ МАРКЕРИ СУЧАСНОГО УКРАЇНСЬКОГО ДРАМАТУРГІЙНОГО ДИСКУРСУ
DOI:
https://doi.org/10.18524/2307-4558.2019.32.187788Ключові слова:
драматургійний дискурс, ремарки, партії персонажів, урбаністичні маркери, урбаністичний простірАнотація
Метою дослідження є аналіз вербальних маркерів, що презентують зміст урбаністичного простору в авторських ремарках та мовленні персонажів, для виокремлення змістовних домінант, які переважають у текстах сучасної української драматургії. Об’єктом вивчення є описи урбаністичного простору в ремарках та вербальні рефлексії, що пов’язані з життям у місті, у партіях персонажів. Предмет дослідження — способи вербалізації урбаністичної теми в текстах сучасної української драматургії. Матеріалом дослідження виступають тексти української драматургії кінця ХХ — початку ХХІ століть. Методичним підґрунтям є елементи описового, контекстуального методів і дискурс-аналізу. Результатом дослідження є виявлення двох способів зображення урбаністичного простору в ремарках: зовнішній та внутрішній. До зовнішнього належать описи вулиць, парків, а до внутрішніх — помешкань, офісів, установ. Відтворення зовнішнього урбаністичного простору окреслені, переважно, знаками із негативними конотаціями (зі збереженням двох стін, годинник з порожнім циферблатом), а внутрішнього — доповненням до характеристики дійових осіб (На лоджії у Антона — стілець і столик з попільничкою. На лоджії у Петровича теж стілець і столик, на якому купа газет і великий армійський бінокль). Вербальні рефлексії персонажів відтворюють найрізноманітніші його інтерпретації: як простір для втілення мрій, ідей, проектів; як протиставлення природі; як простір хоч і травматичний, але такий, що містить спогади про власне життя. Висновки: в текстах сучасної української драматургії широко представлено урбаністичний простір, який презентовано різними рівнями маркерів: у ремарках і рефлексіях персонажів.Посилання
Baillolet, O. V. (2008), Tennessee Williams dramatic discourse, communicative and cognitive aspect : Author’s thesis [Dramaturhichnyi dyskurs Tennessi Viliamsa : komunikatyvno-kohnityvnyi aspect : avtoref. dys. … kand. filol. nauk : 10.02.04], Kyiv, 21 p.
Bilous, V. B. (2007), Language of Volodymyr Vynnychenko’s drama : linguocultural aspect : Author’s thesis [Mova dramatychnykh tvoriv Volodymyra Vynnychenka u linhvokulturnomu aspekti : avtoref. dys. … kand. filol. nauk : 10.02.01], Dnepropetrovsk, 20 p.
Golovaneva, M. A. (2013), The communicative-cognitive space of Russian drama of the late twentieth century : Author’s thesis [Kommunikativno-kognitivnoye prostranstvo russkoy dramy kontsa XX veka : avtoref. dis. … d-ra filol. nauk : 10.02.01], Volgograd, 40 p.
Horiunova, M. M. (2013), «Functions of dialogue and author’s remarks in the genre of German-language drama of the twentieth century», Scientific Bulletin of Lesya Ukrainka Eastern European National University, Series «Philological Sciences» [«Funktsii dialohu i avtorskoi remarky v zhanri nimetskomovnoi dramy XX st.», Naukovyi visnyk Skhidnoiev- ropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky. Seriia «Filolohichni nauky»], Lutsk, No. 19, pp. 140–143.
Koroliova, V. V. (2017), Modern Ukrainian dramatic discourse : communicative structure and ptagmatics : Doc- tor’s thesis [Suchasnyi ukrainskyi dramaturhiinyi dyskurs : komunikatyvna struktura ta prahmatyka : dys. … d-ra filol. nauk : 10.02.01], Dnipro, 423 p.
Krynytska, O. I. (2006), The implementation of communication strategies in fiction (based on modern Ukrainian drama of the late nineteenth and early twentieth century) : Author’s thesis [Realizatsiia komunikatyvnykh stratehii u khudozhniomu teksti (na materiali ukrainskoi dramy kintsia XIX — pochatku XX stolittia) : avtoref. dys. … kand. filol. nauk : 10.02.01], Ivano-Frankivsk, 20 p.
Rusnak, N., Struk, I. (2015), «The interaction of verbal and non-verbal communication in dramatic text (based on Ivan Sinyuk’s play «Men»)», Ukrainian Language [«Vzaiemodiia verbalnoi i neverbalnoi komunikatsii u dramaturhichnomu teksti (na materiali piesy Ivana Syniuka «Muzhyky»), Ukrainska mova], Kyiv, No. 2, pp. 100–110.
Safonova, N. M. (2006), Subjective modality in the dialogue and polylogue of modern Ukrainian drama (semantics and pragmatics) : Author’s thesis [Subiektyvna modalnist u dialozi ta polilozi suchasnoi ukrainskoi dramy (semantyka i prahmatyka) : avtoref. dys. … kand. filol. nauk : 10.02.01], Donetsk, 20 p.
Stepanov, Ie. M. (2004), The Russian Speech of Odessa : monograph [Rosіiske movlennia Odesy : monohraphiia], Odessa I. I. Mechnikov National University, Astroprint, Odessa, 496 p.
Stepanov, Ye. M. (2006), «Language of city as a sociolinguistic problem», Visnyk of L’viv University, Series philological [«Mova mista iak sotsiolinhvistychna problema», Visnyk Lʹvivsʹkoho universytetu, Seriia filolohichna], Lviv Ivan Franko National University, vol. 38, part ІІ, pp. 65–71.
Stepanov, Ye. N. (2008), «Social aspects of urban precedential phenomenon and it’s status in system of phenomena», Mova / Language [«Sotsial’nye aspekty gorodskogo pretsedentnogo fenomena i yego status v sisteme fenomenov», Mova], Odessa I. I. Mechnikov National University, Astroprint, Odessa, vol. 13, pp. 5–10.
Stepanov, Ie. N. (2017), «Urban concepts in a multilingual portrait of Odessa», Concepts and contrasts : collective monograph [«Gorodskiye kontsepty v polilingvokul’turnom portrete Odessy», Kontsepty i kontrasty : kollektivnaya mono- grafiya], Helvetica, Odessa, pp. 13–19.
Fedorenko, L. V. (2012), Comic verbal representation of Friedrich Dürrenmatt’s dramatic discourse : Author’s thesis [Verbalna reprezentatsiia komichnoho u dramaturhichnomu dyskursi Fridrikha Diurrenmatta : avtoref. dys. … kand. filol. nauk : 10.02.04], Kharkov, 20 p.
Tsymbal, Ya. (2007), «Ghosts of urbanism», Criticism : an International Review of Books and Ideas [«Pryvydy urbanizmu», Krytyka : mizhnarodnyi ohliad knyzhok ta idei], Kyiv, April. Available at : https://krytyka.com/ua/articles/ pryvydy-urbanizmu [Accessed 20 Aug. 2019].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Мова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Правовласниками опублікованого матеріалу являються авторський колектив та засновник журналу на умовах, що визначаються видавничою угодою.
Публікація праць в Журналі здійснюється на некомерційній основі.