СТРУКТУРНІ КОМПОНЕНТИ СОЦІОПРАГМАТІЧЕСКОЙ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВІНОЗЕМЦІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18524/2307-4558.2019.32.187652

Ключові слова:

студент-іноземець, соціопрагматична компетентність, когнітивний компонент, афективний компонент, предметно-практичний компонент, толерантність, соціокультурна уважність, соціопрагматичні невдачі

Анотація

Мета представленої статті — систематизація факторів, що впливають на успішність діяльності студентів-іноземців як суб’єктів взаємодії культур. Об’єктом вивчення є компоненти соціопрагматичної компетентності. Предмет дослідження — критерії оцінки ступеня сформованості компонентів соціопрагматичної компетентності іноземних студентів, які вивчають російську й українську мови як мови отримання професійних знань. У результаті проведеної роботи було визначено та розглянуто такі структурні компоненти соціопрагматичної компетентності іноземних студентів: когнітивний, афективний і предметно-практичний. У роботі зроблено висновки про те, що критеріями когнітивного компонента є знання про основи міжкультурної соціальної взаємодії та про етикет і норми поведінки в країні навчання; критеріями сформованості афективного компонента є толерантність, емпатійность і соціокультурна уважність; як критерії оцінки предметно-практичного компонента висунуто вміння інтерпретувати соціальні та культурні явища, а також уміння забезпечувати особисту безпеку й досягати своїми діями поставленої мети.

Посилання

Berberyan, A. S. (2005), «The empathy as a fundamental method of studying ethnopsychological characteristics of representatives of various cultures in the process of intercultural communication», Ethnopsychological and sociocultural processes in modern society [«Empatiya kak osnovopolagayushchiy metod izucheniya etnopsikhologicheskikh osobennostey predstaviteley razlichnykh kul’tur v protsesse mezhkul’turnoy kommunikatsii», Etnopsikhologicheskiye i sotsiokul’turnyye protsessy v sovremennom obshchestve], BSU Publishing House, Balashov, pp. 117–124.

Voronezhtseva, A. A., Chernaya, O. V. (2017), «Cognitive component as one of structural components of foreign students’ sociopragmatic competence», Modern trends in development of education and science : problems and perspec- tives, Scientific works collection [«Kognitivnyjkomponentkakodinizstrukturnychkomponentovsociopragmaticheskojkom- petentnostistudentov-inostrantsev», Suchasni tendentsiyi rozvytku osvity y nauky : problemy ta perspektyvy : zb. nauk. pratsʹ], Lviv-Kielce, Issue 1, pp. 252–256.

Voronezhtseva, A. A., Chernaya, O. V. (2012), «Some features of the social adaptation of foreign students to the sociocultural environment of the university», Actual problems of teaching foreign students at the present : materials of the International scientific and practical seminar, Sumy, 28–29 February 2012 [«Nekotoryye osobennosti sotsial’noy adaptatsii studentov-inostrantsev k sotsiokul’turnoy srede vuza», Aktualʹni problemy navchannya inozemnykh studentiv na suchasnomu etapi : materialy mizhnar. nauk.-prakt. seminaru, m. Sumy, 28–29.02.2012], Sumy State University Press, Sumy, pp. 103–105.

Gonobolin, F. M. (1973), Psychology [Psikhologiya], Prosveshcheniye, Moscow, 240 p.

Yeleferenko, I. O. (2005), Empathy formation among students of the creative specialities : Thesis [Formirovaniye empatiynosti u studentov tvorcheskich special’nostey : dis. … kand. ped. nauk : 13.00.08], St. Petersburg State Univ., 200 p.

Ilyina, S. A., Gubanova, G. V. (2008), «The Chinese», If your student is a foreigner [«Kitaytsy», Yesli vash student — inostranets], Tambov State Univ. Press, Tambov, pp. 30–34.

Stepanov, Ie. N., Trần Thị Xuyến (2017), «Gestures and facial expressions in the communicative characterization of an official Lebedev (based on the material by F. M. Dostoevsky’s novel «Idiot»)», Language. Communication. Culture : Proceedings of the First International Distance Scientific and Practical Conference of Young Scientists [«Zhesty i mimika v kommunikativnoy kharakteristike chinovnika Lebedeva (na materiale romana F. M. Dostoyevskogo «Idiot»)», Yazyk. Kommunikatsiya. Kul’tura : sb. materialov Pervoy mezhdunarodnoy zaochnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii molodykh uchonykh], The Pushkin State Russian Language Institute, Moscow, pp. 518–525.

Talyzina, N. F. (1998), Pedagogical Psychology : textbook for students [Pedagogicheskaya psikhologiya : ucheb. posobiye], Academia, Moscow, 287 p.

Kharlamov, I. F. (2003), «Formation of personal qualities in the educational process», Journal of Pedagogy [«Formirovanijelichnostnykhkachestv v processevospitanija», l Pedagogika], Moscow, No. 3, pp. 52–59.

Trần Thị Xuyến (2017), «Differences in some means of non-verbal communication between Russians and Vietnamese», Scientific initiative of foreign students and graduate students : materials of the International scientific-practical conf. students and young scientists, 03/15/2017 [«Razlichiya nekotorykh sredstv neverbal’noy kommunikatsii russkikh i v’yetnamtsev», Nauchnaya initsiativa inostrannykh studentov i aspirantov : materialy mezhdunarodnoy nauch.-prakt. konf. studentov i molodykh uchonykh, 15.03.2017], Kharkiv National Automobile and Highway University, Kharkov, part 1, pp. 76–79.

Chernaya, O. V. (2009), Features of pedagogical communication of a teacher and a student-foreigner, Pedagogical technologies in the training of personnel for the social sphere : Proceedings of International Internet conferencing [«Osobennosti pedagogicheskoy kommunikatsii prepodavatelya i studenta-inostrantsa», Pedagogicheskiye tekhnologii v podgotovke kadrov dlya sotsial’noy sfery : materialy mezhdunar. internet-konferentsii], Center-Press, Tambov, pp. 92–94.

Chernaya, O. V. (2012), Formation of sociopragmatic competence of foreign students in the university :Thesis [«Formirovaniye sotsiopragmaticheskoy kompetentnosti studentov-inostrantsev v vuze : dis. … kand. ped. nauk : 13.00.02], Tambov State Univ., Tambov, 231 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-16

Номер

Розділ

Питання методики викладання мови та лінгводидактики