ДИДАКТИЧНИЙ АПАРАТ НАВЧАЛЬНОГО ПОСІБНИКА З НАУКОВОГО СТИЛЮ МОВЛЕННЯ ДЛЯ ІНОЗЕМНИХ СТУДЕНТІВ-НЕФІЛОЛОГІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18524/2307-4558.2019.31.178512

Ключові слова:

іноземна мова, науковий стиль мовлення, види мовленнєвої діяльності, навчальний посібник, комплексний підхід, мова спеціальності, комунікативна спрямованість навчання.

Анотація

Мета статті — опис методологічних засад творення навчальних посібників з наукового стилю мовлення, що будуть відповідати основним дидактичним принципам і враховувати принцип комплексного підходу до навчання лексики, граматики і всім видам мовної діяльності як сучасної вимоги до якісного навчання мови спеціальності і задоволення комунікативних потреб іноземних учнів немовних спеціальностей у навчально-науковій та навчально-професійній сферах. Предметом розгляду є сучасні науково-методичні досягнення в області теорії та практики написання навчальних посібників, призначених для професійно орієнтованого навчання іноземної мови студентів немовних спеціальностей. Результатом вивчення цієї проблеми стало виокремлення найефективніших методів, які треба використовувати у процесі написання навчальних посібників з мови спеціальності. У роботі використано такі методи: аналіз наукової літератури з проблеми викладання наукового стилю мовлення; вибірковий аналіз навчальної літератури з наукового стилю мовлення для економічного профілю різного рівня володіння мовою навчання. Висновки: сучасною вимогою та необхідністю для якісного навчання іноземних учнів мови спеціальності є створення навчальних посібників з наукового стилю мовлення, які враховують принципи комплексного підходу до навчання аспектам мови (лексики, граматики) і видам мовленнєвої діяльності (читання, говоріння, аудіювання, письмо). Навчальні посібники з мови фаху, створені на засадах цього підходу, допоможуть іноземним учням оволодіти російською мовою на належному рівні, виробити необхідні навички та сформувати вміння для подальшої реалізації комунікативних потреб у навчально-науковій та навчально-професійній сферах спілкування.

Посилання

Yelinek, S. O. (1995), “On the role of a textbook in the process of teaching Russian as a foreign language”, Russian language abroad [“O roli uchebnika v protsesse obucheniya russkomu yazyku kak inostrannomu”, Russkiy yazyk za rubezhom], The Pushkin State Russian Language Institute, Moscow, No. 1, рр. 58–60.

Klyuchkovs’ka, I. (2009), “Based on the concept of integrative textbook of Ukrainian as a foreign language”, Theory and practice of teaching the Ukrainian as a foreign language: proceedings [“Osnovy kontseptsii intehratyvnoho pidruchnyka z ukrayins’koi movy iak inozemnoi”, Teoriia i praktyka vykladannia ukrayins’koi movy iak inozemnoi: zb. nauk. pr.], Publishing Center of Ivan Franko National University of Lviv, Lviv, Issue 4, pp. 45–49.

Palamar, L. (2008), “Principles of writing a Ukrainian textbook for foreign students”, Theory and practice of teaching the Ukrainian as a foreign language: proceedings [“Pryntsypy ukladannia pidruchnyka z ukrains’koi movy dlia inozemnykh studentiv”, Teoriia i praktyka vykladannia ukrayins’koi movy iak inozemnoi: zb. nauk. pr.], Ivan Franko National University, Lviv, Issue 3, pp. 40–47.

Synchak, O. (2014), “Discourse analysis as a methodological basis for the development of a textbook on Ukrainian as a foreign language”, Theory and practice of teaching the Ukrainian as a foreign language: proceedings [“Dyskurs-analiz iak metodolohichne pidgruntia dlia rozrobky pidruchnyka z ukrains’koi movy iak inozemnoi”, Teoriia i praktyka vykladannia ukrayins’koi movy iak inozemnoi: zb. nauk. pr.], Ivan Franko National University, Lviv, Issue 9, рр. 203–210.

Tuana, E. N., Smelkova, I. Yu. (2018), “The complex approach as a modern requirement to writing a textbook on scientific language style for foreign students of non-linguistic courses”, SPbPU Journal, Humanities and Social Sciences [“Kompleksnyy podkhod kak sovremennoye trebovaniye k sozdaniyu uchebnika i uchebnogo posobiya po nauchnomu stilyu rechi dlya inostrannykh studentov neyazykovykh spetsial’nostey”, Nauchno-tekhnicheskiye vedomosti SPbGPU, Gumanitarnyye i obshchestvennyye nauki], St. Petersburg State Polytechnical University, vol. 9, No. 1, рр. 102–111, doi: 10.18721/Jhss.9111.

Ushakova, N. I. (2010), Multidimensional model of the Russian language textbook for foreign students in higher educational institutions of Ukraine: Author’s thesis [Bahatoaspektna model’ pidruchnyka z rosiiskoi movy dlia inozemnykh studentiv u vyshchykh navchalnykh zakladakh Ukrainy: avtoref. dys. … d-ra ped. nauk], Kherson, 45 p.

Shevchenko, M. (2013), “Linguodidactic basis for the creation of a textbook on the Ukrainian as a foreign language (professional level C1)”, Theory and practice of teaching the Ukrainian as a foreign language: proceedings [“Linhvodydaktychni osnovy stvorennya navchal’noho posibnyka z ukrayins’koyi movy yak inozemnoyi (profesiynyy riven’ S1)”, Teoriia i praktyka vykladannia ukrayins’koi movy iak inozemnoi: zb. nauk. pr.], Ivan Franko National University, Lviv, Issue 8, рр. 341–352.

Erganova, N. E. (2008), Methods of vocational training: Textbook [Metodika professional’nogo obucheniya: ucheb. posobie], Academy, Moscow, 159 p.

Krashen, S. D. (1981), Second language acquisition and second language learning, Pergamon Press, Oxford.

O’Malley, J. M., Chamot, A. U. (1990), Learning strategies in second language acquisition. Cambridge Univ. Press, Cambridge, 175 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-09-18

Номер

Розділ

Питання методики викладання мови та лінгводидактики