ПСИХОЛОГІЧНІ ЗАКОНОМІРНОСТІ РОЗВИТКУ ЛІНГВІСТИЧНИХ ЗДІБНОСТЕЙ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ

Автор(и)

  • О. Л. Чеховська Приднестровский государственный университет имени Т. Г. Шевченко, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-6863-1149

DOI:

https://doi.org/10.18524/2307-4558.2018.29.139387

Ключові слова:

вербальне мислення, лінгвістичні здібності, початкова школа, інтегративне навчання

Анотація

Мета статті — розглянути механізми становлення лінгвістичних здібностей дітей із застосуванням інтеграційного підходу з точки зору мовної діяльності (психолінгвістики). Предмет дослідження — феномен лінгвістичних здібностей. Аналізу піддано проблему виявлення чинників їх становлення в процесі вивчення російської та англійської мов молодшими школярами. Результатом дослідження є визначення того, що розвиток пам’яті, уваги, мислення у молодших школярів тісно корелюють з розвитком їхніх лінгвістичних здібностей. Враховано готовність учнів до сприйняття рідної та іноземної мов паралельно, тобто йдеться про специфіку формування лінгвістичних здібностей на підставі впровадження інтегративного підходу. Висновки. Під час формування лінгвістичних здібностей молодших школярів педагоги враховують психологічні чинники, які забезпечують ефективність навчальної діяльності та складові психологічної основи дослідження: 1) усвідомлене й ініціативне виконання дій і операцій учнями з мовним матеріалом інтегративного характеру; 2) наявність відповідних вольових зусиль учнів; 3) опертя на накопичені учнями знання, вміння та навички на різних рівнях мовної системи (фонетика, лексика, граматика та ін.).

Посилання

Baranov, M. T. (1988), Technique of vocabulary and phraseology in the lessons of the Russian language [Metodika leksiki i frazeologii na urokakh russkogo jazyka], Prosveshhenie, Moscow, 192 p.

Efremova, T. F. (2000), New dictionary of the Russian language : explanatory and derivational : in 2 vol. [Novyj slovar’ russkogo jazyka : tolkovo-slovoobrazovatel’nyj : v 2 t.], Russian language, Moscow.

Zimnjaja, I. A. (2003), Pedagogical psychology : a textbook, 2nd ed., augmented, corrected and revised [Pedagogicheskaja psikhologija :uchebnik, 2-e izd., dop., ispr. i pererab.], Logos, Moscow, 384 p.

Kabardov, M. K. (2001), Communicative and cognitive components of linguistic abilities (individual-typological approach) : Thesis [Kommunikativnye i kognitivnye sostavljajushhie jazykovykh sposobnostej (individual’no-tipologicheskij podkhod) : dis. … d-ra psikhol. nauk : 19.00.01, 19.00.07], M., 2001. — 354 s.

Kostjuk, G. S. (1989), Educational process and mental development of the individual [Navchal’no-vykhovnyj proces і psykhіchnyj rozvytok osobystostі], ed. L. M. Prokopenko, Radjans’ka shkola, Kyiv, 608 p.

Kochkina, O. M., Voronin, A. N. (2009), «Discursive abilities in the process of intensive study of a foreign language», Cognition in the structure of communication [«Diskursivnye sposobnosti v processe intensivnogo izuchenija inostrannogo jazyka», Poznanie v strukture obshhenija], eds. V. A. Barabanshhikova, E. S. Samojlenko, Institute of Psychology RAS, Moscow, pp. 262–270.

Brief psychological dictionary, 2nd ed., expanded, amended and enlarged (1998), [Kratkij psikhologicheskij slovar’, 2-e izd., rassh., ispr. i dop.], eds. A. V. Petrovsky, M. G. Jaroshevsky, Phoenix, Rostov-on-Don, 512 p.

Leont’ev, A. N. (1983), Selected psychological works : in 2 vol. [Izbrannye psihologicheskie proizvedenija : v 2 t.], Pedagogika, Moscou, vol. 2, 318 p.

Ovchinnikova, I. G., Beresneva, N. I., Penjagina, E. B. (1998), «To the problem of the development of linguistic abilities in ontogenesis», Harold of Perm’ State Technical University. Psychology [«K probleme razvitija lingvisticheskikh sposobnostej v ontogeneze», Vestnik PTU. Psikhologija], Perm’ State Technical University, Perm’, pp. 42–50.

Perspectives : issues of education : in 2 vol., Thinkers of Education, transl. on Russian (1993; 1994) [Perspektivy : voprosy obrazovanija : v 2 t., Mysliteli obrazovanija, perevod na russkij jazyk], ed. Z. Morsi, Unesco Publishing, Progress, Moscou, vol. 1-2, 416 p.

Rean, A. A., Bordovskaja, N. V., Rozum, S. I. (2002), Psychology and pedagogy : a textbook for high schools [Psikhologija i pedagogika : uchebnik dlja vuzov], Piter, St. Petersburg, 432 p.

Rubinshtejn, S. L. (2002), Fundamentals of General Psychology [Osnovy obshhej psikhologii], Piter, St. Petersburg, 781 p.

Teplov, B. M. (1961), Problems of Individual Differences [ Problemy individual’nykh razlichij], Novosti Press Agency of the RSFSR, Moscou, 536 p.

Ushakova, T. N. (2006), Psycholinguistics : a textbook for high schools [Psiholingvistika : uchebnik dlja vuzov], PER SE, Moscow, 416 p.

Kholodnaja, M. A. (2002), Psychology of the intellect : the paradoxes of research, 2nd ed., revised and enlarged [Psikhologija intellekta : paradoksy issledovanija, [2-e izd., pererab. i dop.], Piter, St. Petersburg, 272 p.

Kormos, J. (2013), «New conceptualizations of language aptitude in second language attainment», Sensitive periods, language aptitude, and ultimate L2 attainment, eds. G. Granena, M. Long, John Benjamins Publishing, Amsterdam, Philadelphia, pp. 131–152.

Sparks, R., Ganschow, L. (1993), «The impact of native language learning problems on foreign language learning : Case study illustrations of the linguistic coding deficit hypothesis», Modern Language Journal, vol. 77, No. 1, pp. 58–74. doi: 10.1111/j.1540-4781.1993.tb01946.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-07-23

Номер

Розділ

ПИТАННЯ ПЕРЕКЛАДОЗНАВСТВА ТА МЕТОДИКИ ВИКЛАДАННЯ МОВИ